Semestertisdag och dom där bilisterna

Ingen var lyckligare än jag när jag vaknade till en vacker dag och gårdagens monsunregn som dränkte mig och huset igår eftermiddag var helt borta, sånt tackar vi för, även om vi givetvis på ett vuxet vis ska säga att regnet behövdes, men ärligt så klarar vi oss bra med bara sol och värme.

Jag gled ut på ett lätt bensträckarpass på morgonen, en sådan där fantastisk morgon. Vindstilla, rejält varmt och ingen trafik värd namnet, vi kanske får anledning att återkomma till det ändå senare, trafiken alltså. Eftersom det vankas intervaller med klubben ikväll så var det lätta växlar och fokus på låg snitteffekt idag, sådär disciplinerat och bra helt enkelt. Dessvärre så blir jag fortfarande lite bestörd över de fåtal trafikanter som ändå var ute imorse som valde att ta omkörningar av mig samtidigt som dom får möte och vägen saknar väggren, hallå!?! Ärligt funderar jag allt oftare på att istället för att underlätta för bilisterna genom att hålla mig så långt till höger att hävda min plats i körbanan och tvinga bilisterna till en regelrätt omkörning, för både min egen säkerhets skull och deras. Samtidigt vet jag att om jag gör på det viset kommer jag säkerligen att spä på bilisternas cyklisthat ännu mer. Dagens värsta omkörning skedde hundratalet hemifrån i ett blint motlut utan vägren där jag blev omkörd svinnära vid just möte… Det är inte ofta jag gestikulerar men då gjorde jag det, fruktlöst.

Aja, annars var det ju för mysigt!

Lämna en kommentar