Sensa Aero Rapido – min syn!

Image
Rapidon med finhjulen, ovanför hänger standardhjulen den levereras med Supra RA 30

Många av er har efterfrågat en mer ingående recension av cykeln från Sensa som jag kör på när jag tävlar/tränar på landsvägen. Utan att ens vara expert på att bedöma en cykels egenskaper så får ni hålla till godo ändå.

Jag kör alltså på Sensas aeromodell – Aero Rapido som är ny i modell-linjen från det Holländska företaget för i år. I och med att jag kör en aerohoj håller jag inte nere vikten dom där sista 0,2-0,3 kg, eftersom jag inte är utrustad med en våg att väga den på så får jag utgå från Sensas data där den ska väga in på runt 7 kg och efter att ha klämt och känt på en hoj som väger in på 6,8 kg kan jag nog bedöma att 7 kg eller strax under kan stämma rätt bra. Nu är inte vikten allt, cykelns egenskaper är ju nog så viktiga. Om jag ska jämföra den med min Canyon som jag hade innan (fin alu-ram) så bedömer jag Rapidon som styvare och svarar därmed bättre när man trycker på och med ett par aerohjul skulle man sannolikt kunna hålla farten uppe lättare. Tack vare att min Canyon hade deras genialiska sadelstolpe så går nog stöt-komforten på ett ut med andra ord vilket innebär att det är klart hanterbart, det är ingen cykel som skickar varendaste ojämnhet rakt genom ryggraden med andra ord.

När vi ändå är inne på hjulen så kan vi ju gå in på dom, Sensa har sin egen linje med hjul, styrstammar, styren, sadelstolpar m. m. kallat Supra. På min cykel sitter Supras RA30 hjul, eftersom jag inte riggat mina aerohjul för 11-delat så har jag nu kört på dom sedan jag fick med cykeln. Alu-hjul som väger in på runt 1400 g/paret och funkar helt klanderfritt, verkligen inget utöver det vanliga, men fullt kompetenta hjul till träning och till viss mån tävling också.

Övriga delar som styrstam, styre kommer från Supra som sagt, Supra speed line. Ville man jaga ytterligare gram hade man givetvis kunnat utrusta cykeln med Supra race line istället och fått delar i kolfiber, kände dock att det inte är där man gör vinning utan att det kanske är bättre att trimma motorn som driver cykeln istället. Eftersom det nu är en aeroram så är dock sadelstolpen i carbon.
Image

Image

Då har vi då komponentgruppen – Shimano Ultegra 6800 11-speed rakt genom. Intern kabeldragning (ramen är Di2-redo) givetvis. Eftersom jag gick från Di2 tillbaka till mekanisk växling så var jag lite skeptisk, men valde ändå att göra det efter att ha läst mycket gott om den nya Ultegragruppen. Jag kan väl säga att jag inte är besviken eller ens ledsen att ha bytt bort Di2. Nya Ultegra har en smidig funktion (som tog mig för lång tid att hitta) som gör att det är lätt att justera räckvidden i reglagen, för mig med små händer är det guld, det är 10 mm att spela på och det räcker. En annan sak som skiljer mot exempelvis mina 105-reglage (som sitter på min vintercross) är just hur liten rörelse som krävs i reglagen för att växla ned, detta är något som jag med små händer velat ha länge, nu är det smidigt att växla ned även i bocken. Att sedan framväxeln gjorts om och gör att växlingen från lilla till stora klingan går riktigt lätt för att vara en mekanisk växelgrupp gör ju inte saken sämre. Sedan vet jag inte om jag märker någon skillnad eller blir lyckligare av 11-delat vs 10-delat. Blir det för brant eller går för fort letar man ständigt efter en växel som inte finns ändå, med det sagt att det är oftast inte materialet som fäller avgörandet. Men med bra grejor blir det roligare och man höjer sig lite extra. Men det är distinka och rappa växlingar som sitter med ett tydligt klickljud i reglagen.
Image
Bortse från smuts, damm och sånt, skåda istället den nya långa ”armen” på framväxeln som gör att växla från lilla till stora klingan inte längre är som att genomföra ett smärre gympass. Det är något jag tycker är skönt.

Lite info:
RAM: Monocoque, Generation 5, Zero Void Curing, UD Carbon Fibre Aero
GAFFEL: Supra Full Carbon, Monocoque Rapido 1,25 Aero

4 reaktioner på ”Sensa Aero Rapido – min syn!

  1. Klas Widen maj 30, 2014 / 07:43

    Sensa kan verkligen vara ett alternativ den dagen man ska ha en ny hoj. Tack för en fin recension och lycka till med cyklandet.

    • swyzak maj 30, 2014 / 09:49

      Varsågod! Detsamma!

  2. Per maj 31, 2014 / 19:45

    Hade du slut på baby-wipes?

    • swyzak juni 2, 2014 / 13:28

      Haha, ja man skulle nästan kunna tro det…!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s