SMACK Tierp-GP

Skärmavbild 2014-08-07 kl. 06.24.57
Både jag, Pervélo och Contis klurade nog lite över om vi var kloka i huvudet när vi åkte ikapp rökdimman på vägen till Tierp. Vad gör vi? Åker 14 mil enkel väg för att bli svintrötta i lättare rökdimma, då måste man gilla det man håller på med. Tack vare att vi dessutom körde lite fel så blev det kanske lite för lite uppvärmning för ett GP-lopp, alla vet ju att GP går fooort och är kort och ju snabbare och kortare desto mer uppvärmning behövs. 20 minuter på banan fick det blev iallafall, kunde väl snabbt konstatera att det fanns ett kurvparti som inte skulle bli till min fördel, men jag hade ändå lovat mig själv att köra ett bra träningspass för mig själv.

Så stod vi då där 22 cyklister på startlinjen och sådär gemytlig stämning som bara SMACK-tävlingarna kan uppbringa och vips är det dags att köra. Mycket riktigt, det smäller direkt och fältet blir utdraget direkt, jag kommer med bra, men som väntat tappar jag mark genom den stora 180 graders kurvan men sliter mig ikapp och går med elitboysen ett varv, nästa varv tvingas jag släppa på rakan efter 180 graders kurvan, men det blir ändå en bra grupp bakom. Och det är bra tryck och jag börjar fundera hur det här ska hålla dom 40 minuter vi ska köra när jag konstaterar att lungorna sitter utanpå bröstkorgen efter 4 minuter. Det känns ändå inte alarmerande dåligt utan jag har hyfsad kontroll på läget, även om min usla kurvteknik gör att jag får slita ur 180 gradaren sååå många gånger. Konstaterar även att vi kommer få köra sjuuukt många varv då varvet är på en bit under 800 meter bara och trots alla dessa varv kommer jag aldrig underfund med vilken linje som är bäst i den där så många gånger nämnda 180 gradaren.
Skärmavbild 2014-08-07 kl. 07.40.55
Vi rullar väl ut i starten, jag är dold bakom Tuna-Jim, i bakgrunden ser ni rökdimman. Foto: Fritz Olsson

Vår grupp gnetar på och vi plockar en och annan cyklist, tappar en och annan, blir varvade av elitligan (vilket kändes väntat givet det korta varvet), varvar lite cyklister också och vår grupp decimeras till bara mig själv och en stark H40 cyklist från Sandviken. Vi växeldrar och håller bra fart, själv tänker jag att jag ska stöta med något varv kvar, det blir dock lite rörigare då vi ut på sista varvet blir varvade att elitligan och jag ökar omedvetet och sugs med i deras fart. Märker att jag får en stor lucka till Sandviken-cyklisten, tänker att jag kanske gjorde något fel, skulle jag ha slagit av mer när jag blev varvad för att underlätta, är jag osportslig som kör på? Slog han av och släppte fram? Så jag slår av lite i ett halvt varv och vips är han förbi på upploppet och om jag ska vara ärlig hade jag dålig koll på att det var sista varvet, ser det först när jag ser att elitligan stannar precis framför oss. Den heltrevlige gentlemannen från Sandviken såg det inte så som jag trodde utan beklagar sig för igångdragen, jag svär lite inombords över översportslighet och tänker att jag borde dragit ännu hårdare igångdrag mot slutet, det fanns i mig. Samtidigt ville jag ha en bra genomkörare inför Veteran-SM, det fick jag. Nöjd med känslan (utöver kurvtagningen) och det känns som att kapaciteten finns där. Blev till sist en 13:e plats ändå. Kul var det! Ni kan se Strava här.
Skärmavbild 2014-08-07 kl. 07.43.01
Bombar på efter bästa förmåga ett koncept för att bli trött. Foto: Fritz Olsson

Dagens roligaste utöver att gå in på Max i Enköping i strumplästen på vägen hem var när Sandviken-cyklisten efteråt sa: ”Jag trodde du var en junior, du såg så späd ut i kroppen”. När vi stod vi fikat såg han dock att mina gråa hår omöjliggjorde en juniorstart.

Det om det, som vanligt ett grymt arrangemang!

Kommentera

