Första distanspasset mot 2015 avklarat – huvva!

Gokväll på er, nu ligger jag här i soffan igen, det är faktiskt andra gången sedan jag kom hem. Första gången somnade jag och missade när Kevin Pauwels gick och vann, klart otaktiskt att bli trött med 1,5 varv kvar när man varit vaken dom andra, men 4 h distans kan få vem som helst lite småtrött.

Nåväl, om vi tar och skruvar tillbaka den där klockan ett gäng timmar så landar vi vid den tidpunkten då jag fortfarande låg i sängen, imorse alltså! Klev upp och vred upp persiennerna och såg att det regnade big time, det var knappast vad yr.no hade utlovat så jag förberedde mig på att lida rejält på dagens distanspass, det skulle jag ju få göra ändå skulle det visa sig. Nu hann det sluta innan jag ens hade hunnit äta frukost och när jag rullade iväg så började solen tränga fram. Jag kände per omgående att benen inte var vad man skulle kunna önska och jag ångrade snabbt mitt beslut på morgonen att ta vintercrossen då slitet att få dubbdäcken att rulla var mer än jag önskade en solig lördagsmorgon. Men vill man vara med och leka på riktigt på tävlingarna 2015 så lär man inte grina ur efter en halvtimma, för efter halvtimma kollade jag på klockan och började fundera varför den gick så sakta. På vintern kan man glömma allt vad längd på passen heter, tid räknas big time, vilket det iofs ska göra övrig tid också, men som gammal milnötare från löpningen räknar jag gärna distans… På vintern ska man passa sig för det om man har en fallenhet för det för då kan man få cykla aldrig så länge.

Styrde kosan mot Svanå, där någonstans fattade jag dagens bästa beslut – att slänga ner kedjan på lillkakan annars hade det här projektet nog aldrig gått hem. Det var även nu svartisen började göra sig till känna på vägen och jag var för första gången lycklig över att ha valt vintercrossen. När jag skulle vika av på grusvägen mot Ramnäs var den täckt av is, klurade om jag skulle skita i det, men så kom jag på att det är väl lika bra att ta hand om det minst populära av vinterunderlagen med en gång så är man van… Det funkade ju bra, där det inte var is var själva grusvägen riktigt mjuk och tungtrampad.
Skärmavbild 2014-12-06 kl. 18.08.35
Det var väl ändå rätt vackert där ute idag.

Från Ramnäs letade jag mig via ännu en liknande grusväg till Lisjö, nu stod klockan på en bit över 2 timmar och energidepåerna var sinande i min distansotränade kropp. I huvudet ekade Contis ord: ”Man äter inte under 4 h”. Likt ett obstinat barn stannade jag direkt och slängde in en asäcklig müslibar, den gjorde jobbet iallafall, annars vet jag inte hur det hade slutat.
Skärmavbild 2014-12-06 kl. 18.09.12
En pansarvagn och en sjö…

Här funderade jag på om jag skulle skarva lite så det skulle bli dom tilltänkta 4 h jag ville ha dock insåg jag att jag för seg så raka vägen hem skulle duga bra. Nu visade det sig ju att raka vägen hem blev över 4 h med facit i hand så… Min förnyade energi höll i sig genom Hallstahammar sedan var det ridå. Vägen mellan Hallsta och Västerås avverkas snabbt på racer och utgör inget mentalt hinder men med dubb och pansvagn kan det ta en evighet, när jag betade av evigheten mötte jag Super-Eva som såg just supersnabb ut, jag försökte se superglad ut… Sanningen var att jag här hade börjat fanatiskt fantiserat om den toast jag skulle göra när jag kom hem, ni vet sådär festligt som det bara kan bli på ett distanspass när energin tar slut.

Mot slutet gick det sakta, riktigt sakta, alla små slakmotor fick jag bryta upp cykeln för, nästan, men då förstår ni hur det kändes…. Vinglade in hemma, fick min toast, duschade och somnade i soffan. Ni kan ju se festen här. Det var ju inte oväntat att det skulle bli såhär, med inget pass över 90 minuter knappt sedan Anundsloppet så behöver kroppen distanshärdas lite, det kommer bli bra det här också.

Vad som gläder och skrämmer mig är att jag ska köra distans med Contis och Tuna-Jim imorgon igen, dom lär ju få bogsera hem farbror som så många gånger förr.

Kommentera

