Kalenderlucka 13 – Stålisloppet 2011

Idag på självaste lucia får ny ta del av den allra sista rejsrapporten jag skrev om löpning, Stålisloppet blev det sista loppet jag sprang… Men det trodde jag inte då!

I helgen var det dags att återuppta tävlandet igen, det hela skedde på Stålisloppet i Sandviken. Inhyste mig själv och barnen hos svärföräldrarna och kunde beskåda Finnkampen på fredagkvällen.

På lördagen bjuckade Sandviken på strålande sol och en temperatur gott och väl över 20 grader när starten skulle gå 12.15. Uppvärmningen blev av det skummare slaget denna gång, joggade 2 km innan jag sprang knatteloppet (600 m) med Melker innan jag återupptog värmningen med löpskolning och stegringar. 12.15 gick startskottet och förhandsfavoriten Anders Dahl tog snabbt täten med sin bror Johan (som ”bara” skulle sprinag 5 km) i hasorna, per omgående fick dom några meter och det var aldrig tal om att gå med i deras fart. Efter en liten klättring (av det lättare slaget) och några 90 graders knixar så var banan mestadeles rakt på och lätt utför, har blev jag frånrullad av 3 löpare, varav en senare skulle visa sig vara tävlande i 5 km-klassen. Hamnade i rygg på den senare och snart fångade vi in dom två andra, när varvet vände upp tillbaka mot BJ Arenas tartanbanor gick banan på en stig på ett gärde som var rätt lerigt och halt (iaf med Puma Roadracers) strax efter detta parti tog jag tät i gruppen och höll positionen hela vägen fram till varvningen på BJ Arena. Vägen tillbaka präglades sista 2 km av ett par riktigt sega slakmotor som sög musten ur benen rejält, kryddat med ytterligare ett par 90 gradare och receptet för utmattning är komplett. Nåväl, in för varvning passeras 5 km på just, just över 17 minuter. Har en yngre förmåga från Ockelbo SK hack i häl. Vill inte gärna visa mig vek och kolla över axeln utan försöker på hela andra varvet skaffa mig en uppskattning om avståndet genom att lyssna på hejja-ropen. Ganska stum i motvinden på vägen tillbaka mot arenan är jag övertygad om att jag tappar brutalt i fart. Och när jag når den sista slakmotan är jag rätt stum, därifrån sluttar det nedför mot BJ Arena där 300 m ska avverkas på tartanen. Här att stegen bakom närmar sig snabbt i nedförsbacken, men jag tänker inte ge mig väl inne på tartanen. Skiftar steg så fort jag kommer in på Arenan och väl i sista kurvan kan jag konstatera att jag inte kommer tappa andraplatsen. Mosar på hela vägen in och till min förvåning ser jag att klockan precis slår över till 34 minuter just innan jag går i mål. Jag var helt övertygad om att jag sprang långsammare. Tiden 34:08 på den banan och solomos hela andra halvan är jag nöjd med. Åt suveräne Anders Dahl fanns inget att göra 32:20 blev hans sluttid till sist.

Känns iallafall gott att jag gjorde två jämna halvor och bägge två snabbare än min snabbaste sträcktid på Bellman-stafetten. Kan nog bli hyfsat till sist det här.

Kommentera

