En fin stund på trainern

Jamen godkväll på er då, nu ligger jag här i soffan och avnjuter lite julmust… Lite välförtjänt kan jag tycka! En busy jobbdag som toppades med ett styrkepass på lunchen, det lätta benpasset stod på agendan, jag som gillar benpass njöt hela lunchen lixxom, speciellt när man inte måste köra dödstungt så man knappt kan gå efteråt.

Nu på kvällen när barnen utfodrats och satt i tv-soffan så klev jag på trainern och skulle beta av lite tröskelintervaller var planen. Ville verkligen lyckas med ett trainerpass och hitta referenspunkter (wattbaserade), med facit i hand gick det bra….
Skärmavbild 2014-12-15 kl. 20.30.29
Körde 3 x 8′ med 2′ vila, för att arbeta mig in i passet så gick jag inte rätt passivt i första intervallen och jag tror det var ett rätt bra upplägg. Snittwatten blev 251/256/259 (nästan 4,3 W/kg på sista) inget man skrämmer slag på någon med, men vinsten idag var att det kändes rimligt och bra eller ja det var jobbigt såklart, men nu har jag nivåer att jobba mot…

Ute har jag haft det, men att träna med wattmätare ute och inne är lite olika har jag upptäckt. Ute har jag till exempel snittat 294W på en halvtimma och således borde jag ju kunna köra trösklar på trainer på samma snitt, men det funkar verkligen inte. Varför är det nu så? Jag har bara en teori om det, när du kör ute blir watten inte lika konstant som på en trainer, du kan korta stunder damma på 400 W eller mera och sedan kanske vissa stunder bara vara nere på klart lägre wattsiffror. Men trainern erbjuder en konstant belastning och då blir det klart annorlunda… Det är bara min lilla teori om varför det är lättare att hålla högre watt ute.

3 reaktioner på ”En fin stund på trainern

  1. Orsaken till skillnaderna i watt går att hitta i storleken på svänghjulet på trainern. Svänghjulet på en trainer är alltför litet för att det skall gå att jämföra med att cykla ute. T.ex jämför Monarks svänghjul med en 1000kr magnet trainer, vilken har bättre cykel känsla och mera korrekta watt?

  2. Tack, det hade jag faktiskt inte ens ägnat en tanke, men såklart är det så. Inte underligt att man stångat sig blodig ibland för att försöka matcha utomhuswatten!

  3. Ping: Min tävlingssatsning 2015.

Kommentera

