2014 en tillbakablick

Det hela 2014 nu bakom mig kan jag unna mig att kolla i backspegeln, tävlingsmässigt gick det inte som jag hade önskat mig på landsvägen trots en gedigen träningsvinter med goda resultat. Det började med en kantvindsfest utan dess like på Östgötaslätten i början av april, det enda positiva där var att jag inte bröt utan slet mig i mål.

Följde upp tävlandet på Östgötaloppet med en minst lika medioker helg i Götene under Kinnekulle CyClassics och Kinnekulleloppet där det sistnämnda till och med gav en smutsig DNF och det på det lopp jag emotsett mest under ett års tid, det var inte så att man jublade högt direkt. Men det var en kul helg med bra häng annars.

Började väl ändå få lite styrning på cyklingen och trots att jag anser mig själv som svagast på GP och snabba rejs så är det ändå på sådana jag har kört bäst, under förutsättning att det inte blåser styggt som fan. Så den 6 juni stod jag på startlinjen på Arlanda Testtrack i H30-klassen och fick mersmak.
Skärmavbild 2015-01-01 kl. 14.07.25
Undertecknad stretar på bra för första gången under säsongen…

Sedan följde en bra träningsperiod under juni/juli med sikte på veteran-SM i Värnamo, finslipade formen på ett SMACK-GP i Tierp veckan innan och kände att benen var där dom skulle. Värnamo bjöd tacknämligt nog upp till en lättåkt bana utan vind, vilket gjorde att det inte hände så mycket med klungan, i stort nöjd med min åkning för dagen, även det saknas några procent för att gå med i spurten.

Efter veteran-SM började jag sukta svårt efter cykelcrossandet och det var bara med dom sista dropparna LVG-motivation jag tog mig till start på Anundsloppet där jag sedan kastade bort säsongens sämsta ben genom att inte göra någonting.
Skärmavbild 2015-01-01 kl. 14.13.01
Undertecknad cyklar 80 km och gör ingenting i september.

Helgen efter Anundsloppet kunde vi köra den första crosstävlingen under Stockholmscupen: Knugencross på Ekerö. Det var även första rejset med min nya cross som blev årets bästa inköp även om det var en 40-årspresent i förskott till mig själv.
bild
Jagar väl järnet på Knugencross…

I samma veva drog vi igång vår träningsserie för cross HELGMYS i Västerås och när väl CX-cupen drog igång hade jag kört mycket mer cross ännu föregående år och under tävlingslika former. Under Lida-helgen körde jag nog bättre än någonsin förr (iallafall på lördagen), förmodligen tack vare att banorna innehöll mycket klättrande vilket gynnade mig.
IMG_4202
Lider väl i Lida lixxom!

Efter Lida missade jag tävlingshelgen i Alingsås och i samma veva inträffade väl en av dom större händelserna under 2014, jag böt klubbtillhörighet och började tävla för CkCX. Ett beslut som vuxit fram under ett års tid och kändes helt rätt och gör fortfarande såklart.
Skärmavbild 2014-10-18 kl. 17.08.43
I nya klubbkläder…

Nästa tävling blev i Eskilstuna där jag fick en bra start och körde bra men hamnade utanför banan i inledningen och fick stanna helt och fick sedan plocka folk längs återstoden av rejset, om jag ser på filmer därifrån är det ett under att jag körde upp mig så med tanke på hur låååångt efter jag var.
15505883648_cffb348250_z
Det var väl för lerigt och härligt i Eskilstuna…

Den stora finalen för cross-säsongen gick i år av stapeln i Göteborg på dom fantastiska banorna vid Slottsskogsvallen. Körde ännu en gång riktigt bra men var bortseedad i starten bägge dagarna.

För att på något sätt summera upp det här så blev cross-säsongen ett framsteg mot föregående år och landsvägssäsongen ärligt något av en besvikelse.

Om jag ser fram mot 2015 så hoppas jag kunna köra hela CX-cupen och ska göra allt jag kan för att kunna göra det. Vilka landsvägstävlingar som kommer tjäna som exceptionellt bra träningspass i uppbyggnaden mot hösten är oklart, klart är ju iallafall att mitt huvudfokus kommer ligga på crossandet. Men för att bli bra på det så lär man spendera mycket tid och timmar på LVG-cykeln också, vilket passar mig eftersom jag lixxom gillar det.

2015 blir bra det!

2 reaktioner på ”2014 en tillbakablick

Kommentera

