Bästa tidningen?

Den absolut första cykeltidningen jag köpte när jag började cykla våren 2012 var ProCycling, sedan dess har jag med undantag för ett nummer köpt varenda nummer. Redan när jag bläddrat ett par sidor i den minns jag att det var exakt vad jag var ute efter i en cykeltidning. Det var (läs är) om sporten, om profilerna, tävlingarna och kryddat med grymma bilder och tester av sjukt fina cyklar.

Minns att första numret var en intervju med Ivan Basso och eftersom jag inte hade någon större koll på cykelprofilerna vid den tiden så minns jag att jag tyckte att han verkade som en grym åkare, att jag sedan fick reda på hans brokiga dopinghistoria är ju en annan sak. Men han var nog den första åkaren jag aktivt följde under det första Girot jag kollade 2012.
Skärmavbild 2015-01-15 kl. 20.23.39
Bästa tidningen om cykelsporten…

Har gjort några trevande försök att läsa andra tidningar också bara för att bli riktigt besviken. Jag har inget sug av att läsa om vilka bär man cyklar fortast av och sånt. Jag hittar inspirationen i att läsa om dom som är ”on top of their game”. Det gjorde jag redan under löpningen, letade länge efter den optimala tidningen, fann den i amerikanska Running Times, en blaska som var mer åt det elitistiska hållet och hade bantat ned på tips om just vilka bär man springer snabbast på.

Någon gång, någon gång vore det ju helt fantastiskt om det kunde komma ut en svensk tidning dedikerad till cykling som en tävlingsform och inte som hälsoföreteelse, men det har jag ju skrivit om innan så jag ska inte dra det igen…

Så vilken är er favoritblaska om cykel eller sport? Vad inspireras ni av att läsa om?

Lämna en kommentar