Fredagstankar – wattage!

stages
Hej på er, som bekant kör jag ju med Stages wattmätare och tycker ändå att jag sedan årsskiftet har haft en bra struktur och driv i min träning. En stor det i del hela tror jag den wattbaserade träningen har, att ha konstanta siffror att förhålla sig till och kunna utläsa framstegen i rena wattförbättringar är guld värt. Inte bara guld värt det är motiverande, innan har jag kört mot pulsen och det är ett mer nyckfullt redskap än just watt som är väldigt svart på vitt!

Ser jag till den egna träningen så var jag när jag började om efter säsongsvilan i början av december på en nivå där jag hade svårt att hålla 250-260W under en fyraminutare. Idag är jag uppe på den nivån att jag klarade av tre stycken fyraminutare över 300W, det är ett mätbart framsteg. Att jag höll 4,6 W/kg i tjugo minuter för en månad sedan känns också som ett bra kvitto, visserligen har jag lyckats med något högre, men det var ute vilket blir lite av ett annat ballgame. Så om jag får fortsätta och hålla mig hyfsat frisk och mata trainerintervaller så ser jag ingen anledning till varför jag inte ska komma ut i april starkare än någonsin… Sedan är ju att producera watt en sak och att omsätta det till cykelåkning i tävlingssituation en annan, men har man en av förutsättningarna så är det ju iallafall bra…

Idag blir det lunchsstyrka och förmodligen pre-tacos-intervaller…

2 reaktioner på ”Fredagstankar – wattage!

  1. Visst är det så! Mätter man med samma mätare både ute under säsongen och inne på trainern har man ju stenkoll. Första vintern för mig då jag kör efter effekt och det blir ju en helt annan sak. Tidigare har man ju bara kunnat ana och hoppas på framsteg. Iaf känns det så nu 😉

Kommentera

