Never waste good legs

Om man för allt i världen kunde första hur kroppen fungerar så skulle man förmodligen vara världens bästa cyklist eller? Åtminstone den starkaste, eller? Igår kväll blev jag inte klok på den, inte på något vis! Stämplade ut vid 18.00 tiden, det var fortfarande inte helt mörkt så jag rullade ut Skerikevägen, kände direkt att det för att vara med vintercrossen rullade på riktigt bra, visserligen vindstilla men ändå. Så fort det lutade lite uppför så var det inget problem att hålla uppe hygglig fart, men det bästa var väl ändå att benen hade en oändlig uppsjö av energi. Lite längre in började jag applicera lite mer tryck i dom backar jag hade kvar, mestadels sittandes i sadeln och det gick bara att plocka ur hur mycket som helst ur benen utan att det kändes dödens jobbigt, väl hemma kunde man ju fundera hur sjutton det kunde gå ihop sig? Jag hade ju kört ett rätt tufft benpass på lunchen ändå, man skulle ju kunna tycka och tro att det skulle sätta sig i benen? Med facit i hand skulle man ju en kväll som igår ha kört Kompiskampen eller intervaller på riktigt, men då kanske inte känslan hade blivit lika bra… Så, ta tillvara på bra ben när dom kommer serverade, det är en fantastisk känsla som inte kommer alltför många gånger på en säsong. En låg och fin snittpuls dessutom indikerar ändå att den fysiska formen är rätt hyfsad om man säger så!

Totalt blev det ändå 5 mil cykel igår plus 40 minuter styrka, en gedigen dag på det viset.

Imorse hade jag först planer på att köra fincrossen på lite grus till jobbet men när efter alldeles för lite sömn vaknade och såg att det snöade ute så lockade det inte att cykla ute överhuvudtaget. Så ikväll är det intervallpass på trainern som gäller, den här gången ska jag vara på det klara med vad jag ska köra innan jag börjar… Förmodligen 4 x 4′ igen plus några kortare saker efter, jag önskar mig samma ben som igår, kan man få allt man önskar sig?
Skärmavbild 2014-08-03 kl. 20.30.40
Annars längtar vi till nästa gång det är samling vid pumpen för att fylla på vatten… Bring on vår, värme och dödsgrusfria vägar…

3 reaktioner på ”Never waste good legs

  1. Kanske har något att göra med potentiering? Dvs att styrketräningen gjorde benen beredda på tung belastning och gjorde att det upplevdes lättare på cykeln? Spännande område hur som helst tycker jag 🙂

    • Det kan ju ligga något i det, då borde man ju rimligen köra rätt tuff uppvärmning inför cykelpassen för att möjligen optimera benen? Det kan ju iofs vara så eftersom första intervallen på cykel oftast upplevs som döden och sedan kommer man in i det… I löpning tyckte jag ofta att första intervallen var helt okej, å andra sidan har cykel en lite mer muskulär aspekt än löpning…

      • Ja varför inte, kolla på elitens uppvärmning inför ett tempolopp t ex? Och helt klart är det en annan lokal kapacitet som krävs i cykel jämfört med löpning, har jag bittert fått erfara 🙂

Kommentera

