Det där med likheterna mellan skateboard och cykel

På något vis utlovade jag ett blogginlägg där jag skulle ge mig på att försöka jämföra cykelsporten med skateboard, förutom den uppenbara skillnaden att den ena är en sport och den andra inte är det så finns det uppenbara likheter.
Den mest slående är väl kanske upplevelsen, känslan av fart, riskerna och adrenalinet som rusar, men det är kanske inte främst det jag tänker på.
Skateboardkulturen öppen som den må vara är också en hårt dömande kultur, där mängder av outtalade rätt och fel existerar. Det kan vara allt ifrån korsandet av olika produkter i en blandning till att ha dom rätta kläderna, till sättet du bär din bräda på, det är givetvis aldrig okej att bära den i framtrucken när du väl bär den, det ska jag inte ens behöva säga. Du tar givetvis inte fart mongo, vilket för den oinsatte innebär att du har bakfoten kvar på brädan när du tar fart och tar fart med framfoten, gör du inte det kommer du sannolikt få höra det mer än två gånger. Mig veterligen är det bara Randy Colvin som kommit undan med konststycket att göra det som professionell åkare?
Skärmavbild 2015-03-18 kl. 10.55.56
Undertecknad, k-grind i Mariaberget anno 1998-isch…

Kan ni känna igen er från den djupt traditionellt rotade cykelsporten? Bara det att här finns alla outtalade regler nerplitade här att läsa. Allt från dom mest grundläggande saker som att glasögonens skalmar såklart ska vara utanpå hjälmbanden till att enbart 50 cl-flaskor får följa med på cykeln, allt annat är såklart otänkbart. Listan kan göras lång såklart, men det får ni såklart kolla upp själva. Givetvis har vi alla varit rookies en gång och cyklat runt i för fladdriga jackor och med fel flaskor, håriga ben och allt sånt där hemskt. Givetvis kan man säga att folk får göra precis som dom vill, som med skateboard och det är såklart sant, men ändå inte? Hur gör ni? Försöker ni respektera cykelsporten och hedra den genom föra er ”rätt” på och av cykeln? Eller skateboarden med för den delen…
Skärmavbild 2015-03-09 kl. 14.57.09

2 reaktioner på ”Det där med likheterna mellan skateboard och cykel

  1. Jag är ju en sådan som gärna tänjer på reglerna inom cykling, går min egen väg på nått sätt. Inom skateboarden så var jag troligen jävligt noga på tiden då det begav, numera inte lika noga men skulle aldrig ha bakfoten på brädan när jag tar fart, nånstans finns det ju fan en gräns!

    • Nope mongo-push går bort helt. Jag vet hur jag försöker att resonera runt cyklingen, men det går ju inte alltid av en eller annan anledning heller därför dömer jag ingen, bara kul att höra, speciellt om man läser vissa trådar i vissa grupper där folk verkligen är helt ute och ”cyklar” so to speak…

Kommentera

