”Alla folk i kläder som du som leker Touren hela tiden!”

Hej på er, det skulle ju ha blivit en fin morgontimma på cykeln imorse när barnen tittade morgon-tv, nu fick den lite besk eftersmak som ni kanske kan utläsa av inläggets namn!

Rullade ut mot Skultuna, på den okända cykelbanan som frekvent används av pendlingscyklister, löpare, rullskidåkare och cyklister generellt. Tämligen omgående kommer jag ikapp en dam med hund som går okopplad på cykelbanan, jag saktar ner och ska passera när hunden bestämmer sig för att byta sida till den jag kör på, jag väjjar och kör över kopplet… Funderade om jag skulle säga något, men jag beslutar mig för att låta bli, sånt kan ju hända. Hinner sedan bara rulla några meter till innan jag kommer ikapp ett äldre par som är ute och promenerar mitt i cykelbanan. Funderar om jag ska hojta men jag vet oftast vilket virrvarr det kan bli, bestämmer mig för att sänka farten och glida förbi på ena sidan. Sagt och gjort. Hinner inte mer än förbi innan jag hör att någon skriker något, jag vänder mig om och ser händer i luften. Tänker stanna men beslutar mig för att trampa vidare. Mer skrikande och jag vänder, alla som känner mig vet att jag inte är konfliktsökande eller elakt sinnad för fem öre, men nu känner jag mig rätt arg när jag når paret. Mannen börjar argumentationen aggresivt och jag hakar på, turligt nog kliver hans fru in och diskussionen tar en sansad form. Jag förklarar mitt resonemang kring riskerna med att signalera vs att inte göra det, givetvis är det en tudelad fråga och jag förstår deras poänger också. Så hasplar mannen ur sig: ”Alla folk i kläder som du som leker Touren hela tiden”. Där är måttet rågat, det är kommentaren som får bägaren att rinna över, allt spott och spe man för utstå från bilister som är sparat inom mig… Jag utbrister: ”Du, jag behöver inte höra på den här skiten längre!”. Så trampar jag iväg. Uppgiven. Arg. Ledsen. Ledsen på mig själv för att jag reagerade på det viset, ledsen för att ständigt bli spottad på för att man utövar den sport man älskar. Generaliseringen den generaliseringen igen. Alla. Det är kul att bli betraktad som alla. I cykel dopar sig alla. Alla är på vägarna för att reta bilisterna. Alla kör på cykelvägarna för att äventyra gångtrafikanternas liv. Alla. Alla dessa cyklister.

Jag har åkt skateboard i 20 år, jag har fått utstå mycket skit, jag har fått känna mig riktigt oönskad där. Man aldrig har jag känt mig så oönskad i så många situationer som jag gjort sedan jag började cykla, såpass oönskad att folk behagar leka med mitt/vårt liv många gånger. Så det är kanske inte konstigt att även jag reagrerar ibland.

Det blev en liten repa på en timma, men den blev slokörad och färgad av händelsen.
Skärmavbild 2015-04-19 kl. 12.36.43
Grått pass imorse på många vis…

4 reaktioner på ””Alla folk i kläder som du som leker Touren hela tiden!”

  1. Tråkigt när det blir så där såklart. Men alla lever i sin värld och undrar varför andra ska behöva ……. hela tiden. Svår löst problem. Palle

Kommentera

