En Västmanländsk vårklassiker!

Att göra en Västmanländsk vårklassiker det är att köra ett distanspass med VCK till Norberg, man ska givetvis innan säga att det ska bli lugn distansfart, sedan ska man såklart rejsa uppför Melingsbackarna strax innan fika på Elsas. Sedan ska man trots motvind trycka på bra på hemvägen. Sedan ska man avsluta med ett kantvindrace till Skultuna. Jag är skittrött som ni säkert förstår, några 6 timmar blev det inte. Det blev 5 h 10 min, får duga lixxom, det gav oss 164 km. Nu vill jag helst ligga i fosterställning i soffan hela kvällen, det är alltid en fin känsla när det känns så.

Känslan uppför Melingsbackarna var inte bra idag, någon hade smugglat på mig bajsben nämligen, alltid lika snällt. Försökte gå med AK och Lette-Roberts men hade inte benen för det, slog av helt och tänkte åla mig uppför backen i snigelfart, kom på bättre tankar och stampade på igen. Blev ändå nästbästa tiden uppför där, trots usel feeling.
Skärmavbild 2015-04-25 kl. 17.54.14
På väg hem – innan kantvinden. Kristoff sedemera Froomie ringer och berättar att det kommer bli jobbigt.

Jag var duktigt kokt i mot/kantvinden hem och höll på att släppa, men grävde djupt och fortsatte bidra. När vi sedan svängde in mot Haraker och Skultuna så blev det riktigt bister sida/mot och det kändes lite som det triggade alla och vi låg på rätt hårt. Att bara gå runt och ta sin förning kostade hela tiden. Konstigt nog väckte det mig, efter Haraker så blev det helt plötsligt race av allt, helt logiskt med 140 km i benen. Lette-Roberts, Quintana, AK och Dennis The Menace fick lucka när Froomie inte tätade och i kantvinden växte det. Jag kastade mig ut och försökte brygga men orken tog slut med 30 meter fram och jag fick falla tillbaka till gänget. Lite kasst samarbete gjorde att vi aldrig orkade köra in dom heller innan Skultuna. Men en kul och tuff avslutning på ett pass som blev mycket hårdare än jag eller någon annan tänkt sig, en Västmanländsk vårklassiker med andra ord. Att man ändå med bajsben och 140 km i benen kan uppbåda lite åkning måste ju ändå tyda på nå´nting, oklart vad bara… Nu hägrar soffan, godispåsen och sånt! Strava kan ni kalasa i här.

Kommentera

