Öppet brev till landets bilister

17283269286_b3e33032e2_z
Hej, jag heter Johan är snart 40 år och är i mångt och mycket som alla er. En människa med allt det innebär, positiva egenskaper och givetvis fel och brister.
Skärmavbild 2015-05-05 kl. 08.29.29
Det här är mina barn Folke och Melker, dom är 6 respektive 9 år gamla. Som alla föräldrar älskar jag dom över allt på jorden. Jag råkar även gilla det där med att träna och tävla på cykel och vill att mina barn ska se att man ska göra det man gillar. Det jag gillar att göra utgör uppenbarligen en irritation för dig när du sätter dig bakom ratten på en bil. Varför har jag svårt att sätta fingret på. Och varför du ser på mig annorlunda då än när jag är på stan, i lekparken eller någon annanstans med mina barn är också svårt att sätta fingret på. Varför det är okej att leka med mitt och mina medcyklisters liv på landets vägar är bortom mitt förstånd? Varför det är okej att med sin bil uppenbart visa missnöje och undvika att visa hänsyn kan jag för allt i världen inte förstå?

Jag vill gärna kunna komma hem från mina träningsrundor till dom jag älskar och håller av lika mycket som du vill komma hem till dom du håller av fast du sitter i en bil och jag på en cykel. I en värld där vi så mycket månar om allas lika värde borde det återspegla sig på vägen, det gör det inte?

Så nästa gång du ser mig eller någon annan cyklist på vägen kan du ju tänka på att det kan vara så att dom har underbara människor som håller av dom och väntar på dom därhemma.

Jag kan med min cykel aldrig orsaka dig som bilist någon skada men du kan däremot orsaka mig och dom jag älskar stor skada med din bil om du brukar den fel. Som jag brukar läsa i Bamse för mina barn: Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll.

Dela vägen!

12 reaktioner på ”Öppet brev till landets bilister

  1. Hej! Jag kör mycket bil och jag förstår inte varför cyklister inte visar hänsyn mot mig som bilist. Tex när man kör utan lysen och 2-3st i bredd. Jag upplever att många cyklister gör allt för att riskera sina liv och förmodligen utan att tänka sig för. Förstå känslan när man kommer runt en krök på 90 vägen och helt plötsligt är det 2-3 cyklister i bredd eller när en cyklist får för sig att strunta i sin väjningsplikt så jag nästan kör på cyklisten, hur tänker man då? Kanske bättre att cykla defensivt än offensivt?

    Jag förstår att ditt inlägg inte är riktat mot mig eftersom jag visar hänsyn, men jag ser dagligen cyklister som riskerar sina liv genom att göra ogenomtänkta manövrar i trafiken, om man ser det från det perspektivet så kan jag förstå en del bilisters missnöje med cyklister även om jag inte ställer mig bakom det.

    Cykla försiktigt därute!

    Med vänlig hälsning, Kim

    • Just det där med 2-3 cyklister i bredd utan lyse kan jag inte uttala mig om. När jag tränar på vintern använder jag mig av säkra sträckor när det är mörkt, men det är ju givetvis inte bra om sådana situationer uppstår. Sedan är det väl som så att alla inte är perfekta, varken bilister eller cyklister tyvärr.
      Om man kommer runt en krök på en 90 väg och möter cyklister i samma körbana så ser jag det som: A. Cyklisterna har kommit över på fel körbana. B. Bilisten kör på fel körbana/genar i kurvan. På en 90-väg brukar det finnas två körfält och situationen ska inte behöva uppstå om inte något av ovanstående scenarion uppstår. I min träningsgrupp är det noga att inte gå över mittlinjen.

      Tack för visad hänsyn i trafiken!

  2. Tyvärr måste jag hålla med Kim. Jag kör dagligen mellan 15 och 45 mil. Jag upplever att av de medtrafikanter som jag dagligen träffar så finns det 2 typer som sticker ut. Stadsbussar och cyklister. Två typer av cyklister. Stadscyklisterna de flesta är det inger fel på dock finns där enstaka självmordspiloter som utan att visa tecken svänger ut framför mig, eller helt sonika i mycket hög fart korsar min väg på ett avstånd där det är rent fysiskt omöjligt att få stopp på min bil om de inte hinner undan. Man får ett ordentligt påslag efter den sådan upplevelse. Ja jag håller lagstadgad hastighet. Sen har vi tävlingscyklisterna här är det tyvärr tvärt om där enstaka cyklar i led och upptar väldigt liten plats på vägen. De flesta kommer i klunga där det är 3-4 i bredd. Ibland på en smal väg där det inte går att passera. Varför är det omöjligt för dessa att visa hänsyn och lämna plats så jag kan köra om? Enligt trafikkungörelsen får man inte vara uppenbart hindrande i trafiken. Jag får vackert ligga efter tills vägen blir bred nog att kunna köra om. Skulle jag drista mig till att ljudsignalera för att påkalla uppmärksamhet för att jag önskar passera så kommer det en skog av långfingrar, men ingen flyttar på sig. Det händer allt för ofta att dessa klungor genar i kurvor och man möter denna klunga mitt på vägen. Att du upplever att folk beter sig annorlunda mot dig när du är i parken eller på cykeln är för mig ingen gåta. I parken bryter du inte mot trafikkungörelsen, det gör du OM du cyklar i bredd och inte visar hänsyn till medtrafikanter som vill passera. Tillhör du undantaget bland tävlingscyklisterna så får du nog tala med dina bröder och systrar bland tävlingscyklisterna. Du får nog tyvärr lida för beteenden de uppvisar.
    Hänsyn visar jag till alla medtrafikanter.
    Man kan ju fundera varför det inte gnälls över klungor av gående, löpare, eller rullskideåkarna. Vad gör dessa annorlunda mot tävlingscyklisterna?
    Mvh
    Ove

    • Notera att det är tillåtet att cykla på två led om trafiksituationen tillåter detta. Vi/jag försöker alltid hålla oss till 2 led när vi tränar… I det mån jag ser och hör bilar bakom så försöker vi på säkraste möjliga vis underlätta för omkörningar. Ibland är dock inte bara att kasta sig åt sidan då risken för en krasch i träningsgruppen också drastiskt ökar med hastiga rörelser. Sedan ska sägas att jag upplever att ju mer plats jag ger åt en del trafikanter ju mer riskbenägna blir dom, om jag tar mer plats ger det en säkrare trafiksituation för både mig och mina medtrafikanter, oavsett fordon.
      Notera att jag inte vänder mig till merparten av dom bilister som visar hänsyn vilket ändå är rätt många, men på en träningsrunda (själv eller i grupp) så kan du mer eller mindre räkna med att minst någon tar en rent trafikfarlig omkörning eller med sitt fordon visar sitt missnöje. Så ser det ut.
      Löpare, gående och rullskidåkare befinner sig sällan på en trafikerad väg så det är väl en lite skev jämförelse. Sedan har dom sporterna som sådana inte klungkörning som en avgörande detalj i själva sporten. När du tävlar på cykel måste du lära dig att köra effektivt i en grupp, annars är det rätt hopplöst.
      Avslutningsvis är det ju ändå kanon att du visar hänsyn i trafiken! Ha en bra kväll!

  3. De här kommentarsfälten slutar alltid på samma sätt. Bilister vs Cyklister.

    Men det förekommer bara i Sverige. I Frankrike, Spanien, Holland, Italien etc där cyklingen är betydligt större och därmed träningsgrupperna betydligt mer frekventa förekommer inte detta överhuvudtaget. Istället finns det tydliga varningsskyltar på vägar där det förekommer mycket cyklister, bilisterna har inga problem med att vänta tills det är säkert att köra om, och inte sällan får man tummen upp eller ett glatt påhejande efter att de har blivit blockerade en liten stund. Detta i länder där trafikklimatet vanligen uppfattas som betydligt hetsigare än i Sverige.

    Svenska bilisters argument håller inte. Vad är det som är så provocerande så att en svensk billist tycker att det är värt att riskera livet på en medmänniska för att visa att man har rätt? Nu senast på 225:an där en hästtransport närapå tog livet av tre cyklister.

    Så alla bilister som kommer fortsätta kommentera om hur stora idioter alla cyklister är, tycker ni att de förtjänar att dö på grund av det? Om inte, varför kör ni om med 20 cm marginal, prejar oss mot vägrenen, sprejar spolarvätska med rengöringsmedel i våra ögon och försöker köra på oss i rondeller och korsningar? Förstår ni inte att en bil på 1,5 ton är ett dödligt vapen?

    Svara på det innan ni börjar kritisera.

    • Nu har jag suttit och sugit på ditt inlägg en stund.

      Först och främst, nej det är inte okey att utsätta en cyklist för fara genom att preja den av vägen eller på annat sätt störa säkerheten!

      Och, ja, det här inlägget är från början ett öppet brev till bilister från en cyklist och då kommer naturligtvis diskussionen handla om dessa två typer av trafikanter. Vi har olika förutsättningar på vägarna men ska i vissa fall dela på den och då är det, som jag skrev tidigare, viktigt att visa ömsesidig respekt. Den finns inte alltid idag och det är det som det handlar om. Problemet här är att vi känner oss träffade som grupp, antingen bilist eller cyklist, när det egentligen handlar om individer. Dom allra flesta cyklister och bilister tror jag i min enfald faktiskt är bra trafikanter och visar hänsyn. Dom här cyklisterna som råkade ut för hästtransporten tänker jag att det faktiskt inte var avsiktligt utan föraren hade dålig koll på hur bred hästtransporten är. I så fall kan jag tycka att man inte ska ge sig ut på vägen med en sådan. Det ser man ju faktiskt ganska ofta i olika sammanhang.

      Jag vet inte riktigt vad ”svenska bilisters argument” är men i den här tråden känns dom inte orimliga i alla fall. Och för min del så vänder jag mig till dom individer som känner att dom inte vet vad som gäller som trafikant eller struntar i det. Andra behöver ju inte ta åt sig då dom inte ingår i problematiken.

      Till dom cyklister som struntar i regler och hänsyn, hur kan ni utsätta er själva för den faran när ni, precis som Johan, vill komma hem till era barn? Som Niklas skrev så kan bilen vara dödlig!

      Till dom bilister som struntar i att visa hänsyn och utsätter andra trafikanter för fara, vill inte ni komma hem till era barn utan att ha någon annans liv på ert samvete?

      Alltså inte bilister vs cyklister utan individer mot andra individer med eller utan plåtskal runt sig.

      Nä nu får det vara bra på kritiken. Hoppas att ingen som inte ska, tar åt sig.
      Man ska kramas i trafiken var någon som sade men kanske inte i det här fallet då… 🙂

      • Tommy.

        Du har helt rätt. Invänder inte mot något av dina sakargument och om världen såg ut som du beskriver den så hade det inte funnits något problem. Inget stort i alla fall.

        Jag cyklar inte så mycket. 10-15 mil i veckan i snitt, inklusive pendling. Jag hade tyckt att det mesta hade varit frid och fröjd om ingen hade FÖRSÖKT köra ihjäl mig. Tyvärr ser det inte ut så. I snitt två gånger per vecka råkar jag ut för någon bilist som MED AVSIKT gör någon manöver avsedd att skada mig. Jag anser inte att jag utsätter mig för orimlig livsfara genom att cykla på allmän väg, det är när bilisterna försöker köra ihjäl mig som jag blir rädd.

        Det finns inga ursäkter. Bilar är hårda, cyklister är mjuka.

    • Det var inte en hästtransport som närapå tog livet av tre cyklister, det var en bilförare med taskigt omdöme. Lägg skulden där den hör hemma och inte på döda ting, tack.

  4. Jag som bilist tycker inte att cyklister är ett problem på landsväg. Där kan man planera sin körning och komma om på ett bra sätt utan att störa. Om man däremot åker t.ex. i Stockholm som inte är planerat för cyklister och bilister så är problemen större. Där det är planerat med cykelväg används inte den utan cyklister envisas med att cykla på bilvägen som inte är gjord för det. Det väcker en hel del irritation och helt onödiga risktaganden, både från cyklister och bilister. Att hålla på och kasta skit på varandra kommer inte att lösa problemen. En sak som kan göra att det blir lite bättre är att visa respekt för varandra och följa dom lagar som finns. Använd cykelväg där det finns, inse att man är trafikant som cyklist och följ dom reglerna så skulle i alla fall jag som bilist bli gladare 🙂

    • Givetvis bygger det på ömsesidig respekt och förståelse från båda håll. Personligen försöker jag som jag redan skrivit att alltid underlätta i den mån jag ser och hör. Sedan är det inte en BILVÄG utan en VÄG, bara en detalj. Jag använder cykelbanan när jag anser den säker nog att färdas på, ur ett rent träningsperspektiv är cykelbanan aldrig optimal om det inte är en som går utanför stadsmiljön längs någon annan väg, då brukar det oftast funka bra. En mer central cykelbana blandas annars gärna med fotgängarna, hundar och barn och mer ofta än sällan upplever jag den som en osäker plats att vistas på…

      Men det är underbart att läsa att du inte upplever oss som ett problem på landsvägen och du planerar körningen. Jag tar givetvis till mig av cykelbanebiten också.

      Ha en bra dag!

      • Det låter som om du i alla fall är intresserad av ett ömsesidigt ansvarstagande. Jag upplever tyvärr inte det från alla cyklister och som nämnts tidigare så är det inte heller alla bilisters intresse, tyvärr. När det gäller cykelbana och bilväg så är det olika saker enligt §20 i Vägtrafikkungörelsen. ”Fordon skall föras på den bana som är avsedd för
        fordonet”. Undantag finns förstås ”cyklande och förare av moped klass II, när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, använda körbanan även om det
        finns cykelbana”. Det är alltså målet som avgör inte om man vill cykla fortare än vad som är lämpligt på cykelbanan. Jag som bilist skulle gärna ta cykelbanan när det var kö på bilvägen för att det vore smidigare men det skulle förstås inte vara särskilt uppskattat.

        Cykla försiktigt och väl mött där ute 🙂

Kommentera

