Barkarölinjet RR – bildlöst!

Igår var det Maj månads finaste och varmaste kväll, det tog Pervélo och gänget bakom Mälarcupen vara på. Det blev cykelfest i Barkarö denna soliga onsdagskväll, med 22 st startande i herrklassen och några junisar och damer så var det en klart större klunga än förra året som rullade iväg klockan 19.00. Vi i VCK hade en klar bild av hur vi skulle köra för att det skulle bli en VCK:are som stod överst på pallen. Vi skulle attackera och gå på utbrytningar och ständigt låta övriga klubbar plocka ner dessa.

Den första rejäla attacken stod jag för redan några kilometer efter start på det 12 km långa varvet, fick omgående med mig Froomie och en Spårvägen-cyklist (som tyvärr krashade i en kurva senare i loppet). Fick ett hyfsat samarbete och en bra lucka när vi svängde ut i medvinden på Tidövägen. När vi väl kom till vägarna upp mot varvning såg vi att klungan tagit in rejält och vi slog av något för att om möjligt ha något att åka med senare i loppet. Personligen kände jag i mina redan kassa ben att det hade kostat på en hel del. Nå´n kilometer efter varvning var det återsamlat och några lätta attacker följde men ingen fick gå loss. Lite senare kom dock vårt på pappret starkaste kort Lette-Roberts iväg i en grupp på 4 cyklister, olyckligt nog markerade ingen när loppets favorit Norbergs-Gunnar (a k a stark-som-satan-Gunnar) ihop med sin klubbkamrat Andreas kunde gå loss och senare brygga upp till utbrytningen.

Nu följde riktig fikaåkning i klunga då vi ändå hade folk i utbrytningen, med 1,5 varv kavr insåg vi att vi kanske skulle köra lite ändå och farten trissades upp. Mina ben var inte direkt bra trots att jag hade fått sitta och fikacykla en stund. Försökte vara aktiv på sista varvet och skapa något med några attacker men jag såg direkt att jag fick hela klungan på hjul och slog av. I spurten hade jag inget alls direkt, gjorde ett försök men det var hopplöst, slog av och tog en lagom fart i mål, rullade in som 16:e man. Bra träning, blev trött. Lette-Roberts fick tyvärr spurtstryk av Norbergs-Gunnar igen. Vi får gå tillbaka till ritbordet igen och fundera över hur vi ska lyckas slå honom. För egen del skulle det behövas mer berg på banprofilerna. Tur då att jag åker till Mallis på lördag.

Tack Per och alla för en fantastisk cykelkväll… Här hittar ni iallafall rörliga bilder fångade från Wetsomannen….

En reaktion på ”Barkarölinjet RR – bildlöst!

  1. Ping: LVG-säsongen 2015 – the sammanfattning | swyzak

Kommentera

