Det måste få ett slut!

Hej trafikant har du glömt medmänskligheten hemma? Jag tror svaret är ett solklart ja! Jag har snart varit hemma från Mallis i 6 dagar, under den tiden har jag ständigt känt en oro på vägarna, haft uppsikt bakåt, sett till att inte ta plats i onödan när jag har tränat. Kort sagt jag har upplevt att det är oroligare och hetsigare i Sverige, det har jag ju redan såklart sett på andelen korkade omkörningar jag var med om imorse på mitt pass till jobbet. Alla har bråttom till något, framfarten får inte stoppas eller bromsas in på några villkor, inte av något. Problemet är att alla blir något på vägarna, ingen vill se något som någon istället, ingen ser en person med ett liv liknande deras eget på vägarna. Det mänskliga egot växer sig större, jag, jag och jag är allt som existerar på en svensk väg och ack det som står mellan mig och målet för min resa. Att detta det också har ett mål med sin resa existerar inte. Detta det är en någon som är på väg hem till någon/några som hen håller kär. Glöm inte det därute!

Så sent som igår blev några av mina träningskamrater utsatta för vad som i mina ögon i det närmaste är ett mordförsök på träningspasset. En mötande bil trängde dom av vägen, enligt utsago snuddade bilens backspegel cyklisterna. Dom gick i backen, dom flesta klarade sig med skrapsår och materiella skador. Bilen fortsatte. Föraren var någon som antingen hade sjukt bråttom eller som hade valt att statuera ett exempel och visa sitt missnöje mot cyklister genom att utse sig själv till dagens bödel. Lyckligtvis fick han inte plocka några skalper därute igår, vad han däremot får göra är att rulla runt på vägarna och invänta nästa tillfälle. Mina träningskamrater är i allra högsta grad någon/några med familjer och nära och kära, med lika mycket att mista som alla därute på vägarna.

Visst cyklister beter sig inte alltid världsklass därute det ska jag erkänna, men att uppvisa sitt missnöje med en bil gentemot en någon på en cykel kan få dödlig utgång. En någon på cykel kan (i stort sett) aldrig orsaka dödlig utgång för någon i en bil kom ihåg det. Ska ni uppvisa missnöje, gör det på ett civiliserat vis, var inte dagens bödel på fyra hjul.

Det här måste få ett slut. Någon kommer att få sätta livet till snart. Någon.

Lagstadga för 1,5 meter snarast!

Kommentera

