HTFU Vinter-intervaller i juli

Gokväll på er, satans som jag frös idag! Det blev bara jag på klubbträningen, jag klandrar ingen som inte dök upp idag. Om jag hade möjlighet att cykla ute när jag ville i stort sett så skulle jag också ha legat i soffan ikväll. Nu är tiderna begränsade för mig att verkligen göra något så därför vill jag också utnyttja tiderna jag har. Det formligen vräkte ner när jag värmde ur stan, eller värma är fel ord. Jag frös. Som en hund. Trodde där att jag bara skulle ta raka vägen hem. Tänkte dock att jag kunde prova en intervall på Vångsta-vägen och ta det därifrån, man blir alltid varmare när man tar i lite. Tänkte att det borde ge mig runt 10 minuter innan jag skulle nå korsningen vid RV66. Stampade igång och hittade snart nog en ansträngning som var hyggligt tröskellik, vilket även watten indikerade, dock kändes det som benen var så nedkylda att det var lite svårt att få allt ur dom. Efter 9′ var jag vid RV66 och intervallen var slut. Nu hade det ändå börjat ösregna mindre så jag tänkte att jag ändå kör till Skultuna och tar en till liknande lång intervall på Skerikevägen. Så efter lite vila var jag igång igen, kroppen var mer på noterna nu och det gick hyfsat bra under dom 14′ som intervallen varade, kunde pressa lite extra mot slutet dessutom. Sedan var min plan 2 st 2-minutare på cykelvägen tillbaka till Västerås, all-in med bara 2′ vila dessutom! Att plocka fram det efter två intervaller sved lite grand, men jag tycker jag höll ihop det rätt bra. Avslutade med två backspurter också för att kräma ur det sista, och det var det sista. Nedrullet hem blev en kall historia och jag stod i duschen en halvtimma för att bli varm igen. Kallt som på vintern, fast kallare, i juli. Inte ok.

Det blev bara 40 km och 77′ men ändå effektiv träning, tänkte göra det förbjudna och mest ointressanta uppenbarligen, redovisa dagens watt-siffror. Lite lustigt det där att det är så ointressant att läsa om folks watt när alla vill läsa om Froomes watt, när hälften av dom som vill se dom och tror sig utläsa något av dom inte har en susning om vad dom kikar på egentligen. Nu jämför jag mig såklart inte med Froome, jag kommer inte vinna TdF, inte i år iallafall. Så nu siffror:
9′ @ 279W (4,65 W/kg)
14′ @ 280W (4,65 W/kg)
2′ @ 348W (5,80 W/kg)
2′ @ 337W (5,61 W/kg)
Dom längre intervallerna är inte dom bästa siffrorna jag gjort på given ansträngning, men där tror jag kylan spelar in en del. Jag är nog mer nöjd med hur 2:orna ändå föll ut. Det känns som det finns en del i benen ändå som måste komma ut vid rätt tillfälle, men det har ni ju läst förr. Bara att inse att det är fan så mycket svårare att lyckas på tävling på cykel som gubbe än det var på löpning.

Nu ska jag bunkra med digestive och Cola i soffan… Imorgon ges nya träningsmöjligheter. Kanske ska man bli trött då också?

2 reaktioner på ”HTFU Vinter-intervaller i juli

  1. Riktigt riktigt badass!
    Träna fast det regnar pekar på tjockt pannben.
    Bra tryck i galoscherna också jag skulle vara mer än nöjd jag…

Kommentera

