Mälarcupen deltävling 3 – Poängtävling i Ramnäs!

Igår kväll var det cykelfest i Ramnäs alltså. På den där lilla knixiga banan dom har i cykelparken där, bitvis inte bredare än en cykelbana med några kluriga kurvor minst sagt. Först skulle det ha varit ett elimineringslopp med olika heat men på grund av så få anmälda blev det ett poängrace över 25 varv för oss farbröder. Spurtvarv på var femte varv med dubbla poäng vid målgången. Nu var vi bara 7 anmälda, iofs rätt skönt på den banan, annars hade det lätt kunnat bli bökigt. Dom anmälda var ju mest mina starka klubbkamrater samt starke Per Strömblad från La Chemise CK kul när lite utomsocknes folk hittar till tävlingarna.

Starten går genom dom knixiga kurvorna och dom ständiga igångdragen som följer, tycker jag har hyfsad kläm på kurvtagningen och det blir sedan såklart lite tuff körning på spurtvarven. Tyvärr vurpar Rob i en av kurvorna när han fått lite lucka till oss övriga, han reser sig snabbt och takten slås av gentlemannamässigt så han kan komma tillbaka. Egentligen följer tävlingen samma mönster hela tiden, jag är inte spurtstark och tar bara dom små poängen varje gång det vankas spurtvarv. Det mest dramatiska blir när Sebastian från Köping missdömer en kurva framför mig med 8-9 varv kvar och låser bakhjulet och jag från nita också, där får vi jaga ikapp en liten lucka.

Efter sista spurten innan målgång alltså med 5 varv kvar sitter jag sist, tänker att det är idealiskt att attackera efter den eftersom farten generellt går ner efter spurten något. Problemet är att det är rätt knixigt direkt efteråt, men så fort jag får läge ställer jag mig upp och blåser förbi alla, smäller stenhårt i alla igångdrag och ser att jag får en skaplig lucka direkt. Tror inte helt till 100% att det ska hålla för jag är inte helt fräsch men varför inte försöka? Efter 2-3 varv börjar jag känna mig rätt krokig och är övertygad om att bli inkörd. Men när jag sedan ser 2 varv kvar på tavlan inser jag att jag inte kan ge mig nu. Samlar ny kraft och Wetso-mannen informerar om att luckan är 12 sekunder. Nu tänker jag inte ett skit på att det är ett poänglopp utan att jag ska bli först i mål. Känslan när jag kommer ut på sista varvet med bra lucka och inser att en väggning är det enda som kan stoppa mig från att bli först över mållinjen ikväll är rätt go även om det bara är ett litet lokalt race. Kör över mållinjen och gör en målgest, lite pinsamt kom jag på efteråt eftersom jag ju inte vann loppet, det gjorde ju Per från La Chemise eftersom han tog flest poäng totalt, men där och då var det min seger (att bli först i mål) så jag bjuder på den. Kul även att Rob i och med gårdagskväll tog över ledartröjan i cupen med två deltävlingar kvar.

Sammanfattningsvis en sjukt kul kväll, hade 267W i NP under loppets 33 minuter vilket indikerar att det var rätt tufft bitvis, dom sista fem varven var synnerligen tuffa, 4 km är inte långt men kan vara sjuukt långt. Nu hade jag bästa supporten ever i form av S som gjorde en grym insats i att på sin andra gång på racer cykla med mig dit och hem, 6 mil totalt. Ni kan ju se Strava på rejset här, en fest! Wattkurvan är som en sågtant som det lätt blir på GP-liknande rejs. Och nu lite bilder tagna av the one and only AK.
20297157976_7b72086be2_z
Startfältet… Det lilla men starka!

19702329163_0be76ca54e_z
Per Strömblad anför ”klungan”, det ser slitsamt ut för Rob och oss andra.

20314904232_cf3a838af2_z
Passage över mållinjen med 19 varv kvar eller något, 25 varv påminde mycket om att springa 10 000 meter på bana.

20323277705_2e61f94173_z
Loss solo med 3 varv kvar och minst hela målrakan till godo. Full gas.

19702257353_65afecec35_z
Och så den där pinsamma ”segergesten”…. Jag bjuder på den!

2 reaktioner på ”Mälarcupen deltävling 3 – Poängtävling i Ramnäs!

  1. Ping: LVG-säsongen 2015 – the sammanfattning | swyzak

Kommentera

