Solodistans till Ängelsberg!

Sådärdå, dagens distanspass är avklarat. Eftersom jag ska skjutsa mina kära föräldrar på bröllop i eftermiddag så körde jag själv eftersom jag inte var säker på att hinna hem i tid annars och det hade ju varit dumt. Så jag klev väl upp 06.00 när S gick upp för att åka och jobba, kan inte säga att jag var direkt pigg men det var ju inget som inte en kopp kaffe och frukost kunde ändra på.

När jag rullade ut 07.45 sken solen men det var lite kylslaget i skuggan men jag beslöt mig för att skippa armvärmarna, ett bra val eftersom det snart var 20 grader och fint. Rullade ut Julpavägen och sedan vidare mot Svanå och Västerfärnebo. Rullade på rätt bra ändå, kändes lite halvsegt men ändå bra på något vis, det skulle såklart visa sig vara medvind såklart när jag väl vände hemåt igen. I Hästbäck svängde jag ner mot Ängelsberg, en sträcka jag vill cykla då den är fint kuperad och sedan ville jag se vad den stora skogsbranden gjort med området. Först såg det ut som vanligt men efter några hundra meter öppnade sig månlandskapet, surrealistiskt och bara den nylagda vägen som skar genom det karga landskapet.
Skärmavbild 2015-08-15 kl. 12.49.58
Månlandskapet och Sempren…

Nu kan man se vägen och den stigningen som är där hela vägen till toppen, det gjorde man aldrig förut, jag tryckte väl på lite där, slipade min bästa tid där rejält, men ändå en bit kvar till topptiderna på Strava.

Susade sedan ned mot Ängelsberg, såg dom husen som låg precis där elden farit fram, där träden på gårdarna var svedda av elden, men dom hade klarat sig, mirakulöst och såklart tack vare dom fantastiska räddningsarbetarna.

Upp ur Ängelsberg är det en riktigt obehaglig liten klättring på nå´n kilometer, körde på lite där på lite småkrispiga ben. Vet att jag har jagat livet ur mig upp för den en gång tidigare, idag tog jag i mycket, men hade nog kunnat ta i lite mer och jag slipade den tiden med en hel del, så det är väl alltid något. 328W i dom 2:38 jag behövde för att komma upp ger 5,6 W/kg, lär alltså jobba lite mer om jag ska hänga med Froome och grabbarna.

Efteråt var det mest motvind, motvind och lite mer motvind. I Ramnäs kändes det som om jag var hemma, det var jag såklart inte, firade med en Mars nå´nstans mellan Ramnäs och Skultuna när det hade gått över 3 h… Rundade av allt med motvind från Skultuna och hem. Lite tärd blev jag allt ändå, just över 4 h och 120 km blev det allt. Som vanligt kan ni ju se allt på Strava här.

Nu ska jag äta glass i solen och återhämta mig innan jag ska finrulla med S framåt kvällen och imorgon stundar distans med start från Lindesberg med Contis, fint med nya vägar.

Kommentera

