Gårdagens crossintervaller och en fin morgon

Imorse var benen inte helt med mig. Det kan bero på lite för lite sömn men främst på gårdagens intervallpass i Gropen (vi kommer dit sedan). Men det var synd att klaga på den här morgonen ändå, bitvis trolsk dimma. Fick ihop nära nog 24 km till jobbet på grus och stig mestadels, sånt kan man inte klaga på.
IMG_0689
Solen går upp över Badelundaåsen och dimman lättar, förbannat vackert…

Om vi nu flyttar oss tillbaka till gårdagskvällen. Crossintervaller i Gropen med Rob, Froomie och Erik kan inte bli fel. Eftersom jag inte har känt att mina igångdrag har varit så smärtiga som jag önskat så var planen att köra dynghårt. Vi körde 3 x 2 varv igår, vilket innebär att varje intervall landar in på runt 16 minuter. Första intervallen körde jag stenhårt från spets och hade med mig Erik länge och väl innan jag kunde lämna honom bakom mig i slutet på varv ett. Lyckades ändå hålla fokus och fart på varv två solo. Kände mig riktigt, riktigt stum när jag stannade.
IMG_0673
Full gaaas i Gropen, alltid lika kul för lungor och ben.

På den andra intervallen satt jag på Eriks hjul ett halvt varv innan jag attackerade och körde järnet hela vägen. Kul att prova lite olika upplägg också och om ärligheten ska fram så var det rätt skönt att inte öppna i full gas igen. Sista intervallen funderar man alltid om det är en så bra idé att köra eftersom man är så stum. Vi kom fram till att vi ändå var där och då kunde vi lika gärna köra. Jag körde full gaaas från tramptag ett till jag stannade efter två varv. Klotade i löpbacken på sista varvet men då hade jag ett betryggande avstånd till Erik. Vad var bra igår då? Allt nästan, kör min absolut bästa cross rent tekniskt på mycket länge. Vågar vara aggressiv i kurvorna och hanterar tekniken bra (för att vara jag). Benen var bra, fanns att åka med även på sista intervallen. Matchar mina tider trots att banan är längre/mer teknisk än innan vilket är ett faktiskt kvitto på att jag kör bättre. Skön skit, nu ska jag bara snyta ur mig sån här åkning på en bana jag inte tränar på regelbundet. Strava på det finns ju såklart. Sådana här pass är alltid nyttiga, misstag kommer alltid rent tekniskt när man är stressad över att jaga eller bli jagad. Att vänja sig vid den situationen på träning gör alltid att det blir lättare att hantera det i en skarp situation sedan.

Ikväll ska det hamras i Gropen igen, men med mer fokus på teknik än flås.

Kommentera

