Kan man kalla det Fartlek på cykel

När jag höll på och sprang så var ju fartlek ett begrepp. På cykel är det inget man hör så ofta. Idag på lunchen körde jag något som skulle kunna kallas för just fartlek. Jag hade ingen satt plan, ville få hyfsat bra träning, bli trött och allt sånt roligt. Chockade mig med att ta med mig Sempren ner till jobbet så det blev till att cykla LVG en gång till innan 2015 är slut. Dammade ut mot Skultuna på Skerikevägen som så många gånger förr. Slängde hårda igångdrag och försökte bibehålla trycket i pedalerna. Tycker att crossträningen har gett där. Känner mig starkare under korta perioder än någon gång under hela LVG-säsongen. Därmed torde den perfekt kombinationen egentligen vara om bägge säsongerna flätades i varandra, förstå hur stark man skulle vara. Eller inte? Lägg på lite vind på det hela också så gick det att blir skapligt trött idag också. Det mest bestående intrycket var dock hur vackert det var ute. Sol och höstfärger är himla trevligt.
Skärmavbild 2015-10-06 kl. 13.52.21
Ni kan som vanligt se Strava på det hela. Är ändå rätt nöjd med att hålla 494W (8,5 W/kg) i snitt i 27 sekunder. För en tunnis och svag kille som jag är det hyggligt.

Sedan hade jag en telefontid med ortopedmottagningen. Visste väl att jag inte skulle förvänta mig något. Blev ändå besviken för jag fick verkligen inget. ”Jo, vi ser ju att du har varit här 2013, men det är över ett år sedan, du måste ha en ny remiss”. Jaha… Men på allvar? Dom ser att jag varit där, artros är lixxom inget som blir bättre direkt. Aja, så nu fick jag ringa min familjeläkare, som jag fick en telefontid med på fredag. Ni ser det knöliga i det hela. Därifrån att få en remiss upp till ortopedmottagningen och sedan bli kallad känns som det kan ta tid. Mycket tid. Byråkrati och bök. Ibland önskar man att man hade känningar till några bra idrottsläkare som kunde dra i en tråd eller två. Så lite bitterljuv känsla efter lunchen.

5 reaktioner på ”Kan man kalla det Fartlek på cykel

  1. Har följt din alltid positiva blogg sedan löpartiden, Det jag undrar är hur din löparkapacitet, när du var som bäst, motsvaras av cykelkapacitet. Kan ett VSM guld i friidrott jämföras med ett motsvarande dito i cykel?

    • Tack Micke, kul att du fortsätter följa den trots att den inte handlar så mycket om löpning längre. Det är en jättesvår fråga att svara på, rent fysiskt tror jag fortfarande att kapaciteten finns/fanns för att vinna ett dito på cykel. Men nu är det inte så enkelt som att den starkaste cyklisten alltid vinner en tävling. Taktik, teknik, placering, mod och andra variabler spelar minst lika stor roll som den rena fysiken. En cyklist med 10-15 år erfarenhet av tävlande och som kanske bara tränar 3-4 ggr/vecka kan med lätthet slå mig på ren erfarenhet. Men jag måste fortsatt tro att min fysik givet att stjärnorna står rätt nå´n dag räcker till pallen på ett VSM även om väldigt lite pekat på det dom åren jag tävlat på cykel so far.

      • Tack för ett fylligt svar. Hur är det på tempo, är det inte ”lättare” där att enbart använda fysik, eller är det många års träning som skapar mer cykelmuskler?

  2. Jag tror säkerligen att gamla löpare har fördel på tempo. Eller fördel är fel ord. Men dom bristerna man har rent tekniskt, taktiskt blir inte viktiga när det kommer till tempo. Sedan tar det några år att bygga bra cykelspecifika muskler så är det också. Men absolut så fort det kommer till man mot man där det mer kommer ner till fysiken så tror jag det spelar till min fördel. Det kan ju vara en av anledningarna till att jag gillar cyclocrossandet så mycket. Där vinner som regel den starkaste cyklisten för dagen. Ingen har tjänat på att sitta på hjul direkt.

Kommentera

