CXSM och Sthlm UCI Cat. 2 rejs-rapporter

Hej på er, vilken helg jag har haft! Crosshelger med tävlingar ger samma sköna vibb som skateboardtävlingar gav mig way back in the days. Idag är jag dock trött, det blev tidiga mornar och lååånga dagar eftersom jag startade sista i vårt sällskap bägge dagarna, men det är värt det. Men nu börjar vi väl med det torra rejsrapporterandet eller hur?

På lördagen startade jag i H40-klassen ihop med 43 gubbar, hade kollat startlistorna och klurat att en topp tio placering skulle den bästa av dagar kunna gå vägen. Så, min målsättning var satt högt, topp tio, bära eller brista. En av mina absoluta styrkor som cyklist är att jag klarar av att ligga rätt nära max länge så jag är oftast inte rätt för att spränga mig. Jag vet att jag ofta är den som håller starkast genom hela loppet även om starterna tyvärr ofta inte blir skitbra. I lördags fick jag en bra start och kom med bland dom 10-15 första på Ivar Lanes hjul (han slutade till slut 8:a). Jag tänkte att det skulle vara ett bra hjul att hålla så länge jag kunde. Över dom första backarna gick det bra, när vi kom till den klurigaste backen (uppför hyfsat brant och på skrå) kom jag fel och lyckades lägga mig. Inte nog med att jag la mig, jag satt fast i pedalerna och fick sprattla en stund för att komma loss och upp. Det kostade även dyrbar tid att hitta en plats att sticka in cykeln i lämmeltåget av cyklister. Kände mig rätt uppgiven då och stressad. Gjorde två misstag på samma varv i min hets att jaga ikapp och felbedömde/överkokade två kurvor och la mig igen. Efter sista vurpan var jag redigt moloken och låååångt bak i fältet. På något vis hittar man ändå alltid morötter att köra för, striderna i loppet är ändå det fina med cyclocross. Är man avhängd på landsväg är det i det närmaste slut, så är det faktiskt inte på cross.
Skärmavbild 2015-10-26 kl. 07.39.31
Jagar ikapp samma cyklister för tredje gången på samma tävling. Ett sant nöje. Foto: Eva Gustavsson

Skärmavbild 2015-10-26 kl. 08.12.56
Full gas uppför vid amfi-teatern. Foto: Micke Johansson

Hittade rytmen och flytet i åkningen och hämtade ikapp många och var nära nog att en bra grupp med åkare när jag på en stötig utförskörning tappade kedjan. Det tog mig en god minut att få den tillbaka igen och jag skrek några väl valda ord och funderade på att bryta och kasta cykeln in i kravallstaketen, kom dock på bättre tankar. Vill inte komma och berätta för barnen att jag bröt på SM eller att jag bryter tävlingar överhuvudtaget. Började en ursinnig körning igen och plockade cyklist efter cyklist. Kunde till sist tampas med Mattias Bockmarck från Göteborg om den hedervärda 25:e platsen, jag knep den i en stenhård kamp de sista kurvorna. Sjukt missnöjd med att årets bästa läge och start sumpades på första varvet redan, på en dag jag dessutom hade bra ben. Men det är cross och bara att digga läget. Sjukt bra stöd längs banan vilket var helt galet, tack, tack! Strava på det kanske?

Igår var det så dags för en deltävling i cx-cupen: Sthlm UCI Cat. 2 rejs. Startade som vanligt i senior A-klass ihop med 35 andra hågade. Fick igen en hygglig start, inte lika bra som i lördags men helt okej. Tyvärr ingen riktig punch i benen denna dag och jag hade dåligt vässade armbågar i den första backen där jag gav bort många onödiga platser. Sedan var jag nog lite för noggrann första varvet med att inte göra några misstag vilket gav en överdrivet passiv åkning. Annars kunde jag min vana trogen köra upp mig hela loppet. Duktigt krokig sista varvet kunde jag ändå köra om och ställa av klubbkompisen Viktor och Karl Börjesson från CK Barriär (som tyvärr kavlade en tub på det varvet).
Skärmavbild 2015-10-26 kl. 07.38.31
Full gas runt det mest fotade trädet den här helgen? Foto: Gunnar Porsby

Skärmavbild 2015-10-26 kl. 07.39.13
Fokus och blicken långt fram eller något. Foto: Eva Gustavsson

Trots att jag kroknade betänkligt i den enorma motvinden sista biten och att jag körde klart sämre än Viktor i kurvorna innan målrakan så kunde jag hålla undan. In på en 18:e plats vilket är lite av standard för mig. Tror dock att jag ska kunna ta några ytterligare placeringar om stjärnorna står rätt någon dag, kanske i Eksjö? Rent tekniskt var körningen mycket bättre idag, det tar jag med mig. Det och stödet vid sidan av banan OCH att det är så grymt kul med cyclocross. Strava på det också kanske? När jag kollar efteråt så ser jag att snittpulsen är lägre på söndagen än i lördags vilket bara indikerar slitna ben som inte orkade jobba upp pulsen ordentligt.
Skärmavbild 2015-10-26 kl. 07.38.05
Mera full gas. Foto: Gunnar Porsby

Sammanfattningsvis så har jag ändå haft en grym helg där jag fått omge mig med fantastiska cross-människor från hela landet. Även om jag är resultatinriktad emellanåt så är ändå det viktigast. Jag ser nu framemot dom två avslutande helgerna.

En reaktion på ”CXSM och Sthlm UCI Cat. 2 rejs-rapporter

Kommentera

