Våga vara orädd!

När jag åkte skateboard var vi i allmänhetens ögon inte populära. Om vi hittade en kant att att göra trick på eller en trappa att köra utför så kunde man ge sig den på att det snart nog skulle komma någon och uttrycka sitt missnöje. Folk kunde tro att vi bara gjorde det för att ha sönder saker, sabba eller bara ställa till det. Inget kunde vara längre från sanningen, vi säkre ständigt nya utmaningar i vår strävan att utvecklas som åkare. Under mina nära nog 20 år på brädan har jag fått utstå så mycket skit och känt mig så oönskad emellanåt att jag inte trodde det kunde bli värre.

Det kunde det. När jag åkte skateboard var det ingen som lekte med mitt liv när dom var missnöjda med vår existens, det var ju rätt skönt. Så, när jag började träna cykling fick jag veta vad den sanna innebörden av oönskad är. Jag ska inte gå in i detalj på alla incidenter för då blir jag skrivandes till pensionsdagar. Det lustiga är att jag har mött samma agg överallt, jag har blivit prejad, utskälld och allt på bilvägar. Jag har fått skäll på cykelvägar och i skogen. Satan som man nästan har fått be om ursäkt för sin existens när man cyklar. Nu ligger det knappast för mig att göra det. Men det är lustigt (eller olustigt egentligen) att en grupp idrottsutövare (cyklister) kan utgöra en sådan nagel i ögat på så många människor – var vi nu än är.

Tänkte lite mer på varför det är så som det är. Kom fram till att det som med så mycket annat i världen bottnar i rädsla. Folk vet inte hur man ska förhålla sig till det fenomenet att det finns cyklister på vägarna eller i skogarna där dom rastar sina hundar. Det enklaste viset människor kan hantera sin rädsla på är att göra sig kvitt det dom fruktar. Därmed få bort cyklister från gatorna, enkelt, så har man löst problem genom århundraden men mindre lyckat utfall, men vi lär oss tyvärr allt för lite om oss själva på visa områden.

Jag personligen hör inte till den rädda skaran, fler kanske borde prova att inte vara så rädda för det okända så skulle förmodligen världen vara en bättre plats inte bara för cyklister men för så många miljoner människor.

Kommentera

