Snälla, skaffa perspektiv!

Igår kväll flammade mitt facebook-flöde upp som ett tomtebloss. VSK fotboll hade tagit allsvenskt guld i fotboll. Eller? Om jag lyssnade på lokalradion imorse och läste den lokala morgontidningen så fick jag också den uppfattningen. Tre helsidor, helt klart värt uppmärksamhet om man vunnit allsvenskt guld!

Här är verkligheten folks, om ni glömmer den i all upphetsning. Man lyckades med konststycket att INTE åka ur div 1 (vilket om man räknar krasst är den svenska tredjedivisionen). Jag vet inte riktigt om den prestationen överhuvudtaget förtjänar mer än en notis på sin höjd. Uppmärksamhet i proportion till prestation i media har dock aldrig riktigt funkat.

Fördelat på två division 1-serier (norra & södra) finns det totalt 28 lag som spelar i den svenska tredjedivisionen, i Superettan 16 lag och i Allsvenskan ytterligare 16 lag. Perspektiv bara.

Vi pratar här om den 55:e bästa klubben i landet rent krasst. Det är sällan det står spaltmeter efter spaltmeter om den 55:e bäste löparen eller cyklisten i landet. Jag lovar att den 55:e bäste cyklisten eller löparen i landet bor i vårt län och jag lovar att han eller hon till och med är bättre än 55:a i landet.

OBS! Cyklist/löpare är bara ett exempel. Det går att applicera på andra idrotter som får stå tillbaka för ett allsvenskt guld-lag, eller hur var det nu?

Jag uppmanar till lite perspektiv och bredd i media. Öppna ögonen för guds skull!

2 reaktioner på ”Snälla, skaffa perspektiv!

  1. Precis, helt utan perspektiv.
    Eva vann SM-linje i Sunne – hon är bäst i Sverige, men inte i fotboll så inget i tidningen.
    Själv var jag 26a i H50 på Lidingö – inte bäst men väl mycket bättre än 55a.

    • Nej, det finns mängder med exempel på enskilda idrottare som är suveränt mycket bättre på nationell nivå än både VSK fotboll och VIK Hockey men det lär ingen nå´nsin få veta.

      Kan ju flika in att vi mailade VLT i god tid innan Groopencross, vi fick inget svar och ingen uppmärksamhet. Uttryckte mitt missnöje om det till redaktionschefen som tre veckor efter mitt mail svarade och ursäktade sig lite och sa något om ”nästa säsong”.

Kommentera

