Sjöängscrossen dag 2, RR

Hej på er, nu sitter man väl nedsjunken i soffan efter 4 timmar i bil sedan jag gick i mål på Sjöängscrossens andra dag. Måste väl börja med att tacka mina älskade föräldrar som hämtade mina fantastiska barn och tog hand om dom till jag kom hem. Sedan måste jag väl även tacka Katja, Contis, Daniel och Markus som jag bodde och hängde med under helgen, satans så kul vi hade. Och givetvis alla andra grymma cross-folks man träffade i helgen, sist men inte minst Eksjö CK för ett grym arr och sjukt roliga banor. Nu till det torra och tråkiga då.

Banan vi skulle köra var lite samma som igår bara lite nya element och att ena slingan var vänd så vi körde den motsols. Personligen tyckte jag banan var roligare idag och den gick snabbare. Jag fick igen en ganska dålig start och var bland dom sista av dom 35 gubbarna efter startrakan. Igår hängde jag med huvudet rejält efter min dåliga start, idag var jag bara taggad och fast besluten att göra det bästa av situationen och började min vana trogen ta mig framåt per omgående. Lite orolig var jag ändå när vi kom till fly-overn, igår fastnade jag i en annan cyklist när jag skulle slänga mig upp på cykeln, det fick till följd att jag fick åka nedför den på en pedal, spännande men knappast vägvinnande – idag gick det bra. Sedan gnetade jag mig framåt varv för varv. Till sist fick jag korn på Daniel som ändå slog mig igår, gav mig fan på att jag skulle ta honom idag. Dock förlorade jag tid på honom vid trappan och fly-overn så när jag ibland var tätt inpå honom så tappade jag igen där och fick jaga igen. På sista varvet får jag till sist hjul på honom och sätter mig där ett tag. Vet att han kör snabbt i skogspartiet så jag får bara haka på, försöker sedan rycka i slakmotan innan chican-kurvorna får liten luckan men Daniel tätar snabbt. Nu vet jag att det bara är skråpartiet kvar innan målrakan, att vara först upp på den är avgörande. För att stänga möjligheten för Daniel att skära min linje så får jag ta en annan väg upp mot tidigare varv. Det hela slutar i en spurt som jag till sist tar med en sekund. Daniel hävdar nu att det måste avgöras genom brottning vem som är bäst av oss två. Kul duell blev det iallafall, lite som Niels vs Sven back in the days. Det blev än 19:e plats vilket jag får vara nöjd med. Mest nöjd är jag med känslan i åkningen och att jag inte gav upp.
Skärmavbild 2015-11-15 kl. 21.53.09
På jakt i Eksjö. Foto: Hans Persson

Ni kan såklart se Strava på begivenheten. Nu hoppas jag bara avsluta bra i Eskilstuna och Södertälje om två veckor, men först ska jag casha in en vilodag imorgon.

Kommentera

