Vintrigt Helgmys

God kväll på er, idag körde vi säsongens sjunde TT – Helgmys i Hökåsengropen på Groopencross-banan. Jag fick frisedel av barnen som var kvar hemma och jag kunde sticka iväg och bli en trött farbror, tack världens bästa barn. Jag var ärligt lite orolig över hur benen skulle vara eftersom det kändes segt igår och jag spädde på det med att vara med på isen på Folkes bandyträning imorse. Var ärligt trött när jag klev av isen efter att ha fajtats med Melker på isen.

Vevade ut till Groopen och satte upp banan, insåg att den var snabb och frusen, enstaka isfläckar men inget som skulle störa nämnvärt. Med snö strandgärdet så blev det en fin inramning på det hela. Vi radade upp med nio man, vilket var mer än jag hade vågat hoppas på när det ändå var fyra minusgrader. Birjer hade letat sig hit hela vägen från Stockholm, svinkul måste jag säga. Erik var där med sin supersnabba Ida så jag visste väl att det skulle kunna bli åka av även om inte Contis var på plats. Sedan var ju såklart Geiger där med sin MTB och han är alltid snabb. Efter en snabb startprocedur var vi iväg och det blev lite stök på strandgärdet igen när Birjer körde fel, han var ändå snart med på noterna och det bildades en tätgrupp med undertecknad, Birjer, Erik, Ida och Geiger. Erik fick några meters lucka och jag satt bakom Geiger och lät honom sköta farthållningen första varvet, kändes himla bra i benen. Vid varvning bestämde jag mig för att grilla dom lite, gled förbi Erik och drog upp farten lite. Fick ingen direkt lucka men gick på hyfsat hårt men kontrollerat. Ryckte lite vid några småknixar och igångdrag och hade snart en lucka. Nu var det bara att veva på och inte göra några missar.
Nu var sanden lättkörd så det blev himla enkelt egentligen, matade på. Ut på näst sista varvet såg jag att Ida hade knaprat in lite och låg tvåa. Hon är svinsnabb och tvärstark och jag ville ogärna att hon skulle komma ikapp. Sista passagen på målrakan kände jag att jag hade gott om kraft i påkarna och matade på bra. Kunde utöka på sista varvet och stabilt kunde jag gå i ”mål” först. Nu var det bara träningstävling men känslan i åkningen var grym, benen hade hur mycket som helst och tekniken satt bra. Nu var det visserligen snabbt och hårt och det passar säkert mig bra men jag tar med mig en god känsla som sagt, in mot säsongens två sista rejs i helgen som kommer.

Alltid grymt att se att alla kommer och har så himla positiv anda på våra Helgmys, det ger mig mer än min egna känsla i åkningen.

Ni kan iallafall gotta er i Strava från dagen här.

Nu har jag säkrat återhämtningen med tacos med barnen och snart ska vi hugga in på lördagsgodiset. Fatta hur stark jag ska bli.

Kommentera

