LVG-säsongen 2015 – the sammanfattning

Sådär, fanfar och allt sånt där, det är äntligen dags att sammanfatta säsongen 2015! Bänka er med något läskande och något smaskigt så kör vi.

Säsongen tog som dom två senaste åren fart med Östgötaloppet, fast jag minst en gång svurit att aldrig köra det loppet igen så stod jag på startlinjen vid Ljungs kyrka. I Östgötaloppets karaktär ingår kantvind, dom senaste två upplagorna har det tagits till nya höjder. Jag blev inte ens ledsen när min spröda klättrarkropp blåste av klungan efter 2,5 mil, av dom smutsiga DNF:er jag gjort i min karriär var det den som sved minst. Att få rulla tillbaka till starten och avnjuta en kaffe var en befrielse och jag visste ju att hela säsongen låg framför mig.
Skärmavbild 2015-04-13 kl. 08.37.56
Positiva miner innan start. Foto: JoFo

På tur efter kantvindsfesten var första deltävlingen av Mälarcupen med Hässlö GP, ett gäng varv på den tekniska halkbanan en kall kväll i slutet av April, mycket bättre än så kan det knappast bli. Kände mig stark och kunde inte göra något i huvudklungan i en spurt och blev 10:a, åtminstone kändes det där och då som att jag kunde cykla.
Skärmavbild 2015-04-30 kl. 10.19.44
Anförde väl iallafall en liten stund på Hässlö.

Känslan under Hässlö Gp var direkt avgörande för mitt beslut att starta i Skandis GP i Uppsala i början av maj. På en av norra Europas tuffaste GP-banor med både kullersten och den svintuffa backen till Uppsala slott. Som om det och motståndet inte var nog så serverades bara ett fåtal plusgrader och regn.
IMG_8255
Det episka lidandet uppför slottsbacken.

Tyvärr blev jag avplockad med enstaka varv kvar och då var det inte många cyklister kvar på banan. Så trots det är det ett rejs jag är nöjd med, främst kanske att jag vågade mig till start på en sådan bana. Är det något lopp jag faktiskt ser framemot under 2016 är det Skandis GP. Kommer jag bara ännu bättre förberedd och med erfarenheten från i år så hoppas jag finnas i resultatlistan med placering istället för DNF. Kanske min stoltaste DNF nå´nsin inträffade där.

Några veckor senare var det dags igen för en deltävling av Mälarcupen. Denna gång Barkarölinjet. En kväll när solen och värmen visade sig, dom gångerna var få under våren 2015 som jag minns det. Det var också en kväll när vi skulle försöka lagköra för att få Rob till en seger. Gick på utbrytning på första varvet, den höll inte. Sedan slängde vi iväg Rob i nästa utbrytning och sedan fikacyklade vi med klungan några varv innan vi ändå tänkte att vi skulle bli lite trötta. Gjorde mitt bästa genom att försöka köra men kunde inte skapa ett dugg på den platta banan och gav upp klungspurten så smått.

I samma veva gjorde tidningen Style ett porträtt på mig, vilket var lite kul.

Efter det åkte jag på kombinerad födelsedags- och träningsresa till Mallis med mina älskade barn och älskade föräldrar. I samma veva fick jag veta att jag fick en plats på Skoda Cycling Team till Vätternrundan, en chans jag inte kunde tacka nej till. La en bra träning på Mallis och insåg bara att jag borde bo i ett land med mer berg då det passar mig så bra.

Vätternrundan blev en upplevelse jag inte lär glömma i första taget av många anledningar. Främst för möjligheten jag fick att lära känna så många fantastiska cyklister. Jag har aldrig sett VR som ett måste och gör det inte nu heller, men det känns ganska okej att ha bockat av det. Kan jag tänka mig att göra det igen? Kanske, om läget och möjligheterna är rätt. Med Skoda var det hela superuppstyrt vilket kändes sanslöst lyxigt. Extremt tacksam över att jag fick den möjligheten. Sedan blev jag skittrött och sånt där men det glömde man fort.
Photo by Valentin Baat Skoda Vättern-0356 copy
Gött gäng på väg runt sjön. Foto: Valentin Baat.

I början av juli stod så även till sist min nya cykel klar. En grym maskin som förhoppningsvis skulle ta mig till något riktigt bra på veteran-SM i Sunne.
Skärmavbild 2015-08-07 kl. 08.35.03
Bästa hojjen…. Barnsligt nöjd med den.

Sunne bjöd nog på sommarens varmaste dagar. Jag hade bästa S med som support. Satt inne på bra ben och en plan för ett sista varv som jag inte fick uppleva tyvärr. Fick uppleva karriärens första klungvurpa från hyfsad sittplats och det hela slutade med en frivolt i Sunne och marksyning. Dom har fina diken i Sunne. Egentligen får jag mest vara glad att både jag och cykeln klarade oss undan som vi gjorde. Skakade och skrapade.
Skärmavbild 2015-07-05 kl. 20.06.52
Tigern i Sunne höll sig framme.

Att jag inte skrämde bort S från landsvägscykling den dagen är väl ett under. Som tur var blev det ju tvärtom istället. Nästa år går SM i Halmstad, jag är ganska revanschsugen, behöver jag ens säga det?

Efter det var det Mälarcupen igen, denna gång ett poänglopp på cykelbanan i Ramnäs cykelpark. Det är en barnsligt liten bana med en massa kurvor. Jag blev barnsligt glad när jag såg att vi inte var fler än 7 st starka som skulle köra 25 varv. Det enda rejset jag klöv mållinjen först i år, men då var det ju ett poänglopp och jag vann ju inte ändå. Detta hade jag såklart glömt och var nöjd med att min lilla soloräd höll.
20314904232_cf3a838af2_z
Loss solo med 6 varv kvar.

I slutet av augusti åkte jag, Quintana och Blankster till Svanesund för att köra veteranlinjet där. Kanske den finaste linjebanan jag cyklat, med en backe som passade mig. Kan nästa säga att dålig positionering in i just den backen på sista varvet kostade mig möjligheten till en pallplats den dagen. Gick loss i backen på sista varvet men för sent för att brygga upp till dom cyklister som gick iväg strax innan mig. Istället blev det en undanskymd placering då klungan kom in för spurt efter utbrytarna. Nästa år ska jag se till att göra livet mer surt för andra när det går uppför, lär se till att utnyttja det jag är bra på. Det och sitta med bättre.

Till sist skulle säsongen på landsväg stängas på hemmaplan med Anundsloppet. Jag hade inte huvudet med mig alls den dagen. Nyss hemkommen från en vecka i Paris och mentalt mer inne på cross-säsongen så gick det inte att bjuda upp till race. Flög av efter ett varv vilket såklart inte var avslutningen jag ville ha men samtidigt var jag rätt nöjd med att få fokusera på crossandet till 110% istället.

Får återkomma med en sammanfattning av crossandet också vad det lider då det kräver ett minst lika långt inlägg till.

Kommentera

