Förfest för Festive 500

God eftermiddag på er i julstöket. Jag har nyss stökat klart, julklapparna inslagna, huset städat och allt sånt där man ska hinna med innan tomten kommer.

Jag kanske skulle spola tillbaka tiden till igår kväll när jag skulle dra ett pass hem till S, det var förrädiskt ute. Valde Skerikevägen till Skultis, skulle ställa mig upp i ett motlut och kände att det bara toksläppte. Insåg väl då att det frös på ändå trots plusgrader så det blev tämligen mjäkiga 20 km eftersom jag ju körde X-Nighten med Chicane.

Efter att vi hade tagit sovmorgon imorse (exklusiv lyx för en bandyförälder) så drog jag mig ut på distanspass. Det första sedan september känns det som. Borta var dom hala vägbanorna och det var istället blött och strålande solsken. Distansovanan sken igenom den sista halvtimman när jag började bli lite seg, att dessutom veva på i motvind gjorde det inte lättare. Men det är trevligt att vara igång med distanspassen mot 2016 nu.
Skärmavbild 2015-12-23 kl. 16.19.02
Snabb cykel mot gammal sten vid Anundshög… strax hemma alltså…

Det blev 2 h 31 minuter och 68,1 km idag, ni kan ju se allt på Strava såklart.

Ville inte späka mig mer eftersom jag siktar på ett mängdblock över jul och nyår när jag ska försöka klämma Festive 500 igen (500 km mellan julafton och nyårsafton). Gjorde det 2013, förra året passade inte barndagarna för att göra det, i år ska det kunna gå. Det bygger på att jag slungar in bra med timmar imorgon innan jag får barnen och att jag får några timmar i Sura-trakterna på juldagen och sedan ett gäng timmar på nyårsaftonen. Till det kommer skarvade jobbpendlingar i mellandagarna, då ska det nog gå.

Är det värt det för en tyglapp undrar man väl? Nä, det är värt det för att man får ett sjukt bra mängdblock i sin träning som blir en bra grund mot 2016. Att sedan många andra cyklister i världen, landet och i ens direkta närhet ger sig i kast med det gör det hela inspirerande.

Så imorgon gör vi igång… Ska ladda med pizza strax…

Kommentera

