Nytt benprogram alltså.

God lunch på er. Var nyss på gymet och provade det där nya benprogrammet jag pratade om imorse. Och ja, bilen gick igenom besiktningen prickfritt, bra bilen!

Benprogrammet jag körde var samma som Katja nämnde för några veckor sedan, men jag är ju alltid sist på bollen så. Allt förklaras och visualiseras här av Cannondale-Garmin´s Nathan Haas om ni vill prova själva. Jag ska ge det ett försök fram till säsongen startar.

Det innehåller en del saker jag aldrig kört men länge velat prova. Upphopp är bland annat en av dom sakerna. Nu kan och törs jag inte med min usla höft hoppa så högt, men jag är ändå förvånad att jag klippte dryga halvmeter, borde kunna bli högre än så också. Nåväl, Rom byggdes knappast på en dag.

Förra året körde jag många tuuuunga benpass med få repetitioner och även om jag kunde se en tydlig utveckling i hur tungt jag kunde köra så gav det inte alls den effekten jag önskade på cykeln. Det dröjde himla länge innan jag hade något som helst klipp i benen i våras, dom kändes mest som en stor deg. Nu kan det säkerligen inte tillskrivas enbart den tunga styrketräningen men när jag ändå känner att jag hittat en bra väg med den rena cykelträningen denna vinter så är detta värt ett försök. Faller bägge bitarna på plats vore det ju drömmen, då kommer jag förmodligen vinna veteran-SM! Or?

Sedan jobbar jag på att förbättra mina rutiner och mitt ätande, där har jag nog mycket att jobba på, men kan jag bli något bättre även där så. Nu tänker jag inte bli nå´n extremist på den fronten, men kan jag göra flera små och rätta beslut på den fronten så kan det säkerligen bara bli bättre.

Annars är det fredag. Det ska jag fira med att städa som om det vore just fredag och äta smågodis som om det vore städdag. Godis är viktigt, glöm inte det!

En reaktion på ”Nytt benprogram alltså.

  1. Ping: Motiverad! | swyzak

Kommentera

