Träning, träning och tro

I mitt flöde skrivs det just nu mycket om hur man ska träna, vad man ska träna, periodisering och massa bra läsvärda grejor. Jag hade tidigt under grundträningsperioden en ambition om att skriva ett träningsprogram för mig själv som jag slaviskt skulle följa. Det kan jag säga att det höll inte mer än en vecka, varför är oklart. Kanske för att jag har lättare att helt underkasta mig en träningsskiss som någon externt gjort åt mig, eller kanske rent av bara för att jag har varit slavisk under träningsskisser när jag sprang (något jag uppskattade då och fortfarande är djupt tacksam för, just den hjälpen jag fick från världens bästa coach Lamas, tack ännu en gång). Jag har gång efter annan under min ”cykelkarriär” försökt med just det att göra mina egna träningsprogram med just samma utfall som nu. Detta faktum till trots känner jag att jag just nu har den absolut bästa vinterträningen jag någonsin haft sedan jag började cykla. Jag vet vad jag behöver och försöker hålla det till två (ibland tre) hårda pass/vecka. Exakt hur dom ser ut är inget jag i nuläget känner att jag måste spika i förväg (förut dom gånger jag kör i klubblokalen med andra). Det funkar just nu bra. Jag tror på det jag gör just nu, det tror jag är den avgörande ingrediensen för att träningen ska ge avkastning. Om man tror på det man gör kommer man kunna ge mer på passen, man kommer lyfta sig bara genom sin tro på det man gör. Man kan ha dom dyraste träningsprogrammen skissade men inte tro på dom till 100% och då tror jag att lite av effekten kommer gå förlorad. Jag trodde till 200% på Coach Lamas program och det gav avkastning (2 VSM-guld och en 20:e plats på Stockholm maraton fick väl duga).

Så mina 50 öre i den här träningsdebatten är rätt och slätt, tro på det du gör!
Skärmavbild 2015-09-24 kl. 20.50.51
Med tro kommer bra (och skitiga) ben.

Imorse trodde jag på slitna ben. Ack så rätt jag hade. Motvind och lätt regn under dom 25 km jag avverkade dessutom, men man kan aldrig vara missnöjd när man får träna/cykla.

Blir en repris ikväll, tänkte applicera lite mer tryck i pedalerna då, får väl se hur det går.

Kommentera

