Cykelfest i helgen!

Då pratar jag såklart inte bara om dom två distanspassen som ska köras i helgen. Det ena i stormvindar imorgon och det andra i vad verkar bli snöstorm på söndag. Visst det är väl fest så det förslår det också och kronan på verket på en träningsvecka som till skrivande stund är uppe i 11 h 30 min. Kunde stämpla ut strax efter 15-tiden idag och kunde således veva hemåt i dagsljus, hur skönt är inte det. Varierade mig med att cykla lite andra vägar än jag brukar ta när det är mörkt. Var himla skönt att komma ut landsvägarna och stå på lite, slippa dödsgruset och sånt. Blev ganska exakt 25 km.
Den andra cykelfesten jag talar om är såklart världsmästerskapen i Cyclocross som går i helgen. Om man som jag älskar Cyclocross är det en av årets höjdpunkter. Min förhoppning är att vara hemma och i ordning i soffan så jag kan avnjuta damernas rejs och herrarnas rejs live. U23 och andra klasser får jag kolla ikapp i veckan som kommer. Räkna med att det kommer bli drag när Sven Nys gör sitt sista VM då kan lägger av efter säsongen. Man snackar om 70-80 000 åskådare, det ni! Regerande mästaren Mathieu van der Poel får väl råda som favorit på herrsidan om inte Wout van Aert fått till storformen till helgen. Att vinna i Heusden-Zolder inför en fanatisk hemmapublik vore väl något. Även om jag önskar en askungesaga där Sven Nys får vinna i sin sista VM-start. Nu finns det väldigt lite som talar för det. Allt sedan han lämnade sin skivbromsade cross permanent i depån har det inte gått så himla bra. På damsidan skulle allt annat än en vinst från Sanne Cant vara en skräll, samtidigt som jag skulle unna amerikanskan Katie Compton ett VM-guld. Men även det är högst osannolikt då hon förutom att bli amerikansk mästare för 12:e gången i början av januari faktiskt inte visat någon storform i övrigt. Oavsett utfall kan vi vara så säkra på att det kommer bli en crossfest utav rang. Inte missa!

Kommentera

