Tillbaka till dubben imorse och lite dravel

Skärmavbild 2016-02-10 kl. 10.56.26
God lunch eller vad det är. Imorse blev det pansarvagnen till jobbet igen, bitvis var det lite småfruset så dubb var inte jättefel, om inget annat så höll man sig torr tack vare skärmarna. Var inte direkt sliten i benen heller efter gårdagens urkrämning, men jag höll mig i skinnet och tryckte aldrig på nånting utan bara vevade av 25 km till jobbet. En ganska okej start på dagen kan jag tycka. Lär bli en repris på det ikväll så man håvar in 5 ”gratismil” på kontot idag också.

Jag och Quintana hade en lite kul diskussion igår om träning och watt och w/kg. Det är ju alltid kul att diskutera träning, siffror, teorier och sånt. Bland annat snack om ftp och vad man kan tänkas prestera beroende på w/kg. Jag har egentligen bara haft ett riktigt test av min ftp och det är från i mars 2014 då jag körde 20 min på ett snitt av 304W (30 min på 294W) , det ger en ftp på drygt 289W, vilket då är 4,8W/kg. Jag gissar att jag inte är sämre nu om jag skulle prova ute i skrivande stund. Quintana hävdade då att om jag skulle lägga på mig 5-7 kg muskler och bibehålla samma ftp skulle jag gissningsvis kunna placera mig i topp på många tävlingar. Nu vet vi ju alla att cykel inte är så enkelt som bara siffror, det handlar ju om lite andra variabler också, såsom taktik, placering så man slipper ta vind och sånt. Men man kan ju utifrån siffror ändå utläsa en hel del om hur man borde kunna prestera. Och visst skulle min fylliga 60 kg´s kropp må av några kilo extra, speciellt så platta som alla banor i Sverige är. Nu är det ju dock inte bara så enkelt som att moffa i sig mer mat och tro att man ska få önskvärt placerade extrakilon. Jag gjorde ett seriöst försök förra året att lägga på mig mer muskler men hamnade på samma vikt ändå. Sedan gillar jag verkligen inte att bli en slav under någon form av våg heller så… Men det är roliga tankar att leka med. Tills dess kör vi på.

Kommentera

