Hänsyn och ansvar

IMG_0414
Hej på er! Som alla kanske vet så går mina pendlingsträningsvägar under den mörka delen av året mest på stadens GC-vägar. Som cyklist innebär det ett stort mått av hänsynstagande, jag har efter år av denna typ av träning/jobbpendling insett att:
– Jag måste ta hänsyn arbetsfordon parkerade i GC-banan utan varningar.
– Jag måste ta hänsyn till fotgängare med musik öronen som plötsligen byter gångriktning utan att se sig om först.
– Jag måste ta hänsyn till fotgängare med hundar som går med långt koppel.
– Jag måste ta hänsyn till barn som utan minsta förvarning kan förflytta sig från den ena sidan av GC-banan till den andra.
– Jag måste ta hänsyn till fotgängare som är begravna i sin mobiltelefon och inte ser framåt.
– Jag måste ta hänsyn till stora grushögar som kommunen lägger ut på GC-vägarna ibland när sanningen av dessa inte gå som tänkt. Utan varning såklart.
– Jag måste ta hänsyn till bilisterna i vid dom tillfällen GC-banan korsar bilvägen.
Alla dessa saker måste jag göra och gör, för det ligger på mitt ansvar som cyklist.

Nu kommer snart min träning förflyttas till bilvägarna när våren är i antågande. Jag önskar att du som bilist visar samma hänsyn mot mig och mina cyklistvänner över hela landet när vi är ute och tränar. Vi vill alla hem till dom där oförutsägbara barnen vi har som springer över GC-banan, vi vill alla pussa på den där sambon vi har som går på GC-banan och kollar ner i telefonen, vi vill alla hem och gå med våra (eventuella) hundar. Allt jag vill säga är att jag vill bli visad samma mängd hänsyn som jag visar andra trafiken, ge mig/oss minst 1,5 meter när ni kör om oss (även i två led). Kan ni inte köra om oss på det viset är det förmodligen inte säkert att köra om och visar ni oss tillräcklig hänsyn så inväntar ni rätt läge för omkörning, exakt som ni lärde er i trafikskolan, okej? En sista grej, signalhornet – det är okej att använda, men inte två meter bakom, utnyttja det i god tid. Att använda ovan nämnda signalhorn vid passage av cyklister och samtidigt peka finger och hytta med näven är inte okej heller, vilket jag inte ens borde behöva nämna för någon över 10 år.

Tack för ordet och visad hänsyn på vägarna!

Kommentera

