Om jag kunde ångra en sak

Skärmavbild 2016-02-29 kl. 09.34.39
Stockholm marathon 2011, en tung 2.38-resa i min sista mara. Och är det något jag kan ångra med min ”löparkarrär” så är det nog att jag negligerade styrketräningen så hårt. Det var himla logiskt när jag befann mig i det hela, jag ville ju springa, det var ju det som var kul och det var där jag ville se utvecklingen. Inte på ett gym bland vikter och maskiner. Ibland blir man väldigt blind för handling och konsekvens. Artros hade jag förmodligen fått ändå, man jag hade säkerligen kunnat springa ännu snabbare och bättre om jag hade brytt mig mer i att vara starkare i kroppen.

Jag är ingen person att peka på andra hur man bör och ska träna men speciellt i cykel tror jag man har mycket att vinna på att ta sig några timmar i gymet. Framför allt under vinterträningen, nu är ju cykel givetvis ännu mer muskelberoende än löpning. Därför borde man rimligen ha ett intresse i att ”bygga upp” sig lite under vintern. Jag har svårt med det jag också, vill som så många andra gärna bara cykla för det är ju där jag vill utvecklas.
11244728_976635365693479_7073857014903134144_o
Men för att utvecklas tror jag på styrketräningen, för en skadefri tillvaro tror jag på styrketräningen. Det är inte alltid kul, men som Super-Gunnar sa igår: all träning kan inte vara kul, man gör den för att man ska få kul sedan.

Så är det något jag ångrar så är det att jag försummade styrkan när jag sprang, den niten ska jag inte gå på igen och kommer ånga iväg till gymet på lunchen idag. Kommer till och med tycka att det ska bli kul.

2 reaktioner på ”Om jag kunde ångra en sak

  1. Jag ångrar lite också att jag försummade styrkan när jag började sportcykla! Inget gym de första 2 åren, heldumt. Gör inte om misstaget men fan va jag hade tjänat på att styrketräna då också…

Kommentera

