Sammanfattning av cross-säsongen 2015

Sådär, bara 3 månader sent har jag lyckats samla mig själv och knåpa ihop en säsongsammanfattning runt mitt tävlande i CX-cupen. Orsaken till att det dröjde är högst oklar, men kanske för att jag ganska snabbt fann suget efter LVG och inte orkade grotta ner mig i den nyligen avslutade säsongen. Men faktum ljuger inte, min insats i CX-cupen 2015 är den bästa jag gjort på en cykel alla kategorier. Om någon hade sagt till mig innan cupen startade att jag skulle sluta 9:a totalt i senior A skulle jag nog ha avfärdat det, även om jag hade hoppats på hyfsade placeringar såklart.
Skärmavbild 2015-10-12 kl. 11.12.41
Jag inledde tävlandet i cupen i Uppsala 10/10 efter att ha missat öppningshelgen i Göteborg. Uppsala var idel skråsvängar i en gryta, många höjdmeter som passade mig bra. Kunde efter en sedvanligt dålig start köra upp mig till en 16:e plats som gav mersmak. Att jag kunde göra detta samtidigt som jag styrde med vår egen cuptävling dagen efter kändes bra.

22094190985_a3af2e2823_z
Groopencross 11/10 var en succé rent arrangörsmässigt, själv startade jag dåligt och gjorde för många missar inedningsvis. Kunde jaga mig upp till den främre mitten av fältet men sedan var luckorna framåt ouppnåeliga. Men att tävla på hemmaplan var fantastiskt. En 21:a plats var kanske inte vad jag hade hoppats på, men man kan inte få allt.

Skärmavbild 2015-10-26 kl. 07.38.31
24/10 var det dags för ett av årets stora mål CXSM, hade en uttalad och inte helt orimlig målsättning om en topp-10 placering i det digra H40-fältet. Årets bästa start förvaltades uselt med en klantvurpa i en backe och ytterligare två vurpor i stressen att köra ikapp och ett kedjehopp senare så var dagen kört, placeringsmässigt iallafall. 25:a var himla långt från vad jag önskade och trodde jag var kapabel till.

SM följdes upp med cuptävling på samma bana dagen efter, ännu en usel start (ser ni ett mönster?) körde ändå bättre och höll mig på hjulen vilket alltid är en fördel, rullade in som 18:e man, med känslan att jag gav bort en del placeringar i inledningen.

Skärmavbild 2015-11-14 kl. 21.39.09
14-15/11 flyttade cupen vidare till detta års SM-slagfält: Eksjö. Två tävlingar på fantastiska banor som bjöd årets första halvsliriga underlag. Detta återspeglade sig på min åkning dag 1, det och att jag fastnade i folk i flyovern i starten, en 24:e plats dag 1 var knappast något att skriva hem om. Dag 2 var jag mer taggad men drog ändå min vanliga usla start, kunde ändå åka upp mig och spurta ner Daniel för en 19:e plats vilket ändå får anses som godkänt.

Skärmavbild 2015-11-30 kl. 08.53.16
Sista cuphelgen i Eskilstuna 28/11 och Södertälje 29/11 bjöd på ordentligt crossiga förhållanden. Riktigt lerigt och tungkört, osannolikt nog passade det mig riktigt bra. Kunde avsluta med mina bästa placeringar någonsin en 11:e respektive 10:e plats, kanske viktigare ändå var att tidsavståndet till dom framför var mindre än någonsin. Det ger såklart råg i ryggen.

Så, till sist snöt jag ur mig sammanfattningen av en underbar cross-säsong. Behöver jag säga att jag längtar till nästa? Men först ska vi försöka styra upp en bra LVG-säsong med allt det innebär.

Kommentera

