Första tisdagsintervallerna ute för säsongen

Sådär, då var det avklarat också. Det var bara jag och Contis som dök upp till samlingen 17.30 vid Berget, således var det bara vi två som skulle få njuta av lidandet också. Jag var med tanke på min sjukdomsbakgrund jävligt osäker på formen, nu hade Contis också haft lite sådana problem så det jämnade väl ut oddsen lite. Annars är ju han elit och jag är ju bara gubb-gubbe som vill vinna ett gubb-SM i juli. Det skulle köras 4 x 5′ och första intervallen skulle köras i kant/motvind och jag deklarerade att jag skulle känna av och sitta på hjul genom den, sagt och gjort (273W, 4,55W/kg). Det kändes förvånansvärt bra och jag insåg att jag nog kunde vara med och bidra och inte bara åka på hjul.
Skärmavbild 2016-03-29 kl. 20.50.56
Den andra startar i en lång, seg slakmota som aldrig tar slut, åtminstone känns det så när låren brinner, eftersom vi är två så blir det ju inte som att man bara går fram och ”petar” när det är dags för förning utan det blir lätt 20″ därframme, jobbigt med andra ord, klockar in den på 313W (5,21W/kg). Dom två nästkommande är i mer böljande terräng och en hel del utför och det blir per automatik svårare att hålla effekten uppe lägger in dom på 299 resp. 298W (4,96W/kg). Är här egentligen mest nöjd med hur stark jag ändå känner mig när jag för släppa Contis i en backe men ändå lyckas hålla avståndet och nära nog knapra in på honom efter det. Just det att gå på hårt och ändå kunna bibehålla efteråt är något som jag känner efter det här passet känner att jag är mycket starkare på i år.

Efter femmorna rullar vi lite lugnt innan vi avslutar med 2 x 2′ på vägen mellan Ramnäs och Skultuna. Vi kör enligt konceptet utbrytning/jaga, det vill säga den ena gör ett hårt ryck och ska försöka hålla undan, den andra väntar ett slag och ska sedan försöka jaga ikapp. Nyttigt och kul men såklart svinjobbigt, speciellt med femmorna i benen redan. Contis kör först och jag känner mig riktigt stark och tar nästan ikapp honom, mäktar med ett klämma ur 354W (5,9 W/kg) under mina jagande två minuter. Sedan är det såklart min tur att vara den jagade, inte fullt lika lätt som att jaga. Efter en hård attack är det rätt jobbigt att sedan bibehålla ett bra tryck i pedalerna, lyckas sånär hålla undan och dräper ur mig 346W (5,76W/kg) för den tvåan. Sedan är vi rätt spenderade bägge två. Vi rullar bara av i kvällssolen sista strålar och kan konstatera att det är rätt fina pass dom här, fast dom är ack så plågsamma, men sådant glömmer man fort. Strava på det också såklart.
IMG_1341
Som sagt innan, riktigt nöjd med hur djupt jag ändå kan gräva och hur pass stark jag känner mig trots förkylning och allergi. Hade inte vågat hoppas på ett såhär bra utfall idag, men det är väl återigen bara ett kvitto på att årets vinterträning har varit den bästa någonsin. Men sedan ska det ju omsättas i tävling också, hur svårt kan det vara liksom.

3 reaktioner på ”Första tisdagsintervallerna ute för säsongen

  1. Bra jobbat, impad, själv hade jag ont i ljumsken efter att ha lärt Moa knäböj på gymmet då jag gick ner lite för djupt och lade på lite tyngre än vanligt, hmmm. Har dragits med detta från troligen ett längdåkningspass. Nästa tisdag tänkte jag bjuda på intervaller i snabbgruppen då kan både katter och andra få slita ut er.

Kommentera

