Det utåtroterade knäet och kraften i pedalerna

Hej på er, nu blir det ett vetenskapligt inlägg (i dubbel bemärkelse) utan någon egentlig vetenskaplig grund för det, låter det underbart?

Som alla vet (?) så dras jag ju med med min höftledsartros, det hela gör att mitt vänsterben utåtroterar när jag cyklar. Kan inte komma ihåg hur många gånger jag fått förklara varför det ser ut som det gör. Höftleden söker helt enkelt den väg där det finns minst motstånd och det blir alltså en utåtrotation. Jag har lärt mig att leva med det, cyklingen funkar men jag är gissningsvis klart starkare i höger ben än vänster.
skacc88rmavbild-2014-08-16-kl-16-16-46
Ni ser det illustrerat i den här fina bilden från en repa till Skokloster. Det gula pilen illustrerar även var en hel del av kraften som ska gå ner i pedalen tar vägen, i en ideal värld ska det vara enligt den gröna pilen. Jag började klura lite på om man inte kunde på något vis minimera kraftförlusten på något vis. Plockade fram en gammal sula från en gammal Shimano-sko och gick loss med en sax, vips så hade jag byggt in inlägg till min högra sko. Jag tänker att genom att bygga upp den något på utsidan så motar jag Olle i grind något. Har provat i en dryg vecka nu och fan om det inte funkar rätt bra alltså. Hemslöjd och ovetenskaplig vetenskap i en perfekt symbios, om det är vad som ska få mig till en snabbare cyklist så.

Släpade även den här snabba kroppen 25 km på racern till jobbet imorse. Någon hade definitivt glömt att slå på värmen ute, men det är synd att gnälla när det är sol ute. Ikväll blir det sköljpass med Contis, vi välkomnar kvällsljuset.

Kommentera

