Ronde van kvällskvist + lite mer

IMG_1295
Det blev väl lite cyklat igår kväll ändå. Efter att jag vinkat barnen adjö och sett Peter Sagan köra hem Ronde van Vlaanderen på ett imponerande sätt. Även om jag hade önskat Cancellara en seger i hans sista framträdande på det kanske hårdaste endagsloppen av dom alla. Men Sagan hedrar verkligen världsmästartröjan med sin underhållande åkning och att han är världens just nu bästa cyklist råder det väl inget tvivel om.

Själv är man ju en bit därifrån om man så säger, men det är svårt att inte bli inspirerad av att kolla ett sånt rejs. Öppnade lugnt i en lätt motvind, så jag fick en god halvtimma att få benen varma. Tänkte att jag skulle prova att ligga på lite när jag skulle vända upp och få lite med kantvind från Tortuna och bort mot Kungsåra. Kändes förvånansvärt bra i benen och jag matade bara på, långt från all-in men inget såsande på pedalerna ändå. På vägen mot Irsta fick jag korn på en cyklist och då vet ni ju hur man funkar eller? Det blev ju en morot att hålla uppe trycket. Fortsätte efter passagen av honom i samma stil bort till Anundshög där jag tryckte en spurt i slakmotemålgången till klassiska Anundsloppet. Då blev det ju lite jättejobbigt, men samtidigt känner jag mig stark och kan hålla emot ett totalt ras av effekten på ett sätt jag inte kunnat innan. Ser jag till rena wattsiffror är det dom högsta jag producerat där, 494W i snitt (40 sekunder) mot 452W i augusti förra året, sånt kan man inte argumentera mot liksom. Hemma med 44,5 km och dryga 87′ i bagaget så kunde man ta kvällsoffa med gott samvete.

Imorse vevade jag bara lätt 25 km till jobbet, kände mig hyfsat pigg ändå. Blir gissningsvis 5-6 mil lätt vevande hem ikväll, måste vara hyfsat fräsch för intervaller med klubben imorgon kväll.

Kommentera

