En femtimmars – det snöade iallafall inte

DSC00610
Idag skulle det hamras en femtimmars distansrepa, det blev jag, Nisse (bilden) och Wiking, mannen bakom bilden (och alla bilder i det här inlägget). Dagen eller eftermiddagen eftersom vi inväntade bättre väder (yeah right) innehåll förutom bra träning, grym cykling alla typer av väder utom snö (eller hagel missade vi också).

Det var bra motvindsfaktor ut mot Ramnäs och vidare på den halvkalkiga Elingbovägen innan vi svängde in i skogen och när på den roligaste vägen i nejden – Lisjövägen. Upp och ner med korta branta knäppor och kurvor, den har allt för rolig cykling. Mindre roliga började mina ben kännas efter att ha tagit rätt mycket vind på nästan under dom första 2 h 30 min vi hade kört.
DSC00621
Därför smakade två småbitar av gårdagens hemmagjorda pizza ganska gott efter tre timmar och på något vis återvände livsandarna till kroppen, eller så var det bara vinden som avtog eller vände.
DSC00615
På Rytternevägen in mot Västerås igen fick hux flux Nisse fart på benen och hans nya snabba cykel och det rullade på snabbt, ärligt snabbare än mina ben just då ville köra, men man är ju inte sämre än att man går med och bidrar.

När vi skiljdes vid stadsgränsen hade vi 4 h 10 min på klockan och jag och Wiking kom överens om att vi väl skulle skarva ihop dom där fem timmarna. Det var då det blev riktigt blött och misäraktigt. Skarvtimman gick ut mot Irsta och Anundshög, bara i misärregn och brutalt blöta vägar.
DSC00626
Mot slutet frös jag så om mina händer att jag knäppt kunde växla längre. Positivt var dock att jag var så kall att jag glömde att benen var trötta och trummade bara på. Vinkade adjö till Wiking vid Anundshög och vevade sista 5-6 km hem i ensamt majestät. Hemma var det bara att spola av cykeln och sedan slänga mig i duschen en halvtimma för att få tillbaka värmen. Det blev till sist 144 km och 5 h 3 min till träningsdagboken med en överlag stark och bra känsla (pizzapower?). Ni kan kolla Strava och kolla allt där som vanligt.

Nu ska jag soffåterhämta mig inför morgondagens träning, sedan hoppas jag hinna se lite av Paris-Roubaix innan jag hämtar barnen, så upplösningen av loppet lär jag se i efterhand på kvällen.

Kommentera

