Tisdagsintervallerna – hur det gick!

Skärmavbild 2016-04-20 kl. 07.53.51
Vi börjar väl med en bild på mina fötter när jag inväntar övriga hågade självplågare vid Berget för tisdagsintervallerna. Glädjande nog i solsken men i en rätt kraftig vind istället, men man kan som bekant inte få allt.

Planen var 4 x 5′ i lagtempoform, jag teamade upp med Quintana, Dunder-Conny och Dan the man. Ett gäng starka jävlar helt enkelt, okej, vi hade ju elitboysen med Contis, Strömnäs, Froomie och AK i en annan grupp och liga, men ändå. Dunder-Conny gnällde lite över dålig form, men är man ett fysiskt unikum som han så är det saker man aldrig behöver vara orolig för.

Första intervallen brakade loss i kantvind, där kommer mina 60 kg inte till sin rätt på något vis alls, höll på att bränna mig helt och svalde min stolthet och satt bak på hjul sista 90″ av intervallen. Kan väl bara konstatera att mitt tävlande på landsvägen i Sverige skulle främjas av några extra kilon, men det är ju lättare sagt än gjort, man vill ju gärna ha dom på rätt ställen.

Dom tre följande gick i motvind istället och det passade lite bättre och jag kunde göra mig själv mer rättvisa. I slutet av den sista var vadkrampen i vänster vad väldigt nära och ”slutsignalen” var befriande.

Landade in dom fyra intervallerna på 304/290/270/288W alltså inte så högt som senast, men motvinden spelade grovt in, så fort man kommer in på hjul så blir effekten av det så mycket större än om det skulle ha varit vindstilla eller medvind. Sedan är effekten inte allt med dom här passen, att få snurren i benen i farterna är minst lika viktigt.

Vi återsamlades sedan i Ramnäs där vi sedan körde race-betonat till Skultuna. Strömnäs och AK var aktiva direkt, jag jobbade väl lite bryggning och sådär. Sedan släppte vi iväg dom rätt långt innan någon (läs jag och Froomie) tyckte att vi skulle försöka köra in dom. Men trots ett stort gäng (utan något fullt ut samarbete) så lyckades vi inte köra ikapp. Försökte mig på en långrökare strax innan Skultuna, fick dock bara med mig alla på hjul så jag slog av och sedan var benen borta. Ändå ganska nöjd med att kunna plocka fram den insatsen efter sådant stålbad som man ändå utsatt benen för innan.

Rullade bara av lätt i kvällssolen och landade i soffan hos S. Ni kan se Strava på allt här.
Skärmavbild 2016-04-20 kl. 07.54.02
Imorse var jag tacksam för medvind för dom slitna benens skull. Rullade in 3 mil till jobbet, förhoppninsvis blir benen bättre till det blir dags att rulla hem till kvällen.

Konstaterande efter gårdagskvällen – fan va det är kul att cykla!

2 reaktioner på ”Tisdagsintervallerna – hur det gick!

  1. Hur gör ni med cyklister som eventuellt hängs av när ni kör hårda lagtempointervaller? Har ni uppsamlingsplatser, får de ta hand om sig själva eller hängs kanske ingen av 🙂 Funderar lite på upplägg till eget gäng där folk gärna kör hårt men har lite olika förmågor.

  2. I det här fallet så delade vi upp oss och direktiven jag gav var klara att vilan ska vara såpass långsam så eventuellt avhängda cyklister ska hinna ikapp utan större problem. Ett sätt att slippa det är ju att folk står över sina förningar och åker med om dom känner att det börjar bli för mycket körning på rött. Att folk att inse att dom kan få bra träning bara av att sitta med på hjul med starkare cyklister kan vara svårt, men gör det möjligt att alla kan träna med alla.
    Igår hade vi en stor återsamlingsplats efter alla intervaller var klara där alla väntade, tycker det funkade bra.

Kommentera

