Jag – en lättkränkt clown i lycra

DSC00665
Cyklister är en lättkränkt grupp, det får man ju lätt höra när vi överreagerar på artiklar gällande säkerheten i trafiken för oss cyklister. Eller när vi faktiskt reagerar och biter ifrån när krönikörer i dom stora tidningarna ska jaga klickpoäng genom att spä på cyklist/bilisthatet ännu lite mer. Lättkränkta det är fan vad vi är! Det är väl bara att bita ihop eller?

Varför ska jag bry mig när kommentarsfältet runt cykelrelaterade olyckor med otäcka följder ofta tenderar att slå över i – dom får skylla sig själva! Klart vi inte ska bita ifrån vi är ju bara lättkränkta, satans lättkränkta clowner i lycra som stör bilens framfart. Om kommentarsfältens jargong och tonläge skulle appliceras på många andra grupper i samhället tvivlar jag inte en sekund på att det skulle vara en större debatt kring näthat. Men vi är ju bara lättkränkta och det är helt okej att på nätet skriva att man önskar livet ur oss clowner i lycra.

Det faktum att vi varje gång vi tränar lägger vårt liv i någon annans händer verkar det sällan finnas någon förståelse för. Om dessa människor som anser att vi är så lättkränkta någon gång skulle få följa med oss på ett träningspass över ett gäng timmar är jag tämligen säker på att dom också skulle utveckla en släng av lättkränkthet.

Och idag är jag lättkränkt igen! Vilken clown jag är!

Kommentera

