Klämd fredag och Girot startar!

Skärmavbild 2016-05-06 kl. 09.54.51
Ännu en dag i korta cykelbyxor, det är synd att klaga, verkligen! Rullade mina soliga dryga 25 km till jobbet imorse, benen verkar ha överlevt gårdagens omilda behandling. Förhoppningsvis kan dom bli utsatta för lite AW-rull med Quintana innan det vankas hemmagjord pizza och godis i afton.

Men det viktigaste är väl kanske ändå att Giro d’Italia sparkar igång den 99:e upplagan i eftermiddag med 9,8 km lång prolog i Holländska Apeldoorn. Det är väl där jag gissar att Spartacus tänkt sig att skaffa sig den rosa ledartröjan, svaret lär vi ha framåt 17-tiden i eftermiddag. För mig är Girot det av dom tre stora etapploppen som ligger varmast om hjärtat. Kanske för att det var det första loppet jag aktivt började kolla på bara några veckor efter att jag skaffat mig första cykel på våren 2012. Som en total rookie hade jag initialt ingen koll på några av åkarna och alla som känner mig vet att jag gillar att veta allt om en sport/hobby jag älskar. Det är kanske därför jag sitter inne på kapitalt mycket ovärderlig kunskap (?!?!) om skateboardåkning och löpning. Girot var avstampet för mig, där jag likt en svamp sög upp all information. Sedan brukar det oftast bjuda lite tuffare klättringar, brutalare väderförhållanden än Touren och sedan är ju Italien alltid Italien.

Ska jag försöka se så mycket jag kan av det? Om jag ska? Vem kommer stå som slutsegrare i Turin den 29 maj då, jo mitt tips (och pallen) är:  1. Mikel Landa, 2. Vincenzo Nibali, 3. Alejandro Valverde. Som outsider petar jag in Esteban Chavez. Vad tror ni?

2 reaktioner på ”Klämd fredag och Girot startar!

  1. Dumoline såg bra ut på Vueltan och har även visat sig under våren och inte minst idag, på prologen. Jag tror han tar en pallplats.

Kommentera

