Mallorca 2016, dag 4 – Formentor och klättrarbenen på plats

Idag var det sista dagen som finaste S hade hyrcykeln till hands och vi var länge i valet och kvalet om vi skulle upp i bergen eller om vi skulle köra ut till fyren vid Formentor. Till sist föll valet på Formentor för dom spektakulära vyernas skull att sedan klättrandet nästan är värre dit än i bergen är en annan femma med nästan 1000 höjdmeter på 60 km. S fixade det helt lysande, inga pauser i klättringarna utan bara iodgt gnetande helt enkelt. Grymt!
Skärmavbild 2016-05-17 kl. 20.51.49
Själv körde jag på tre gånger under dagen (eller förmiddagen) först vid klättringen till första utkiksplatsen, en klättring som kändes som skit i lördags när vi kom. Idag var det kanske inte lättare men det gick snabbare, mycket snabbare, snabbast någonsin upp där faktiskt avverkade dom 3,3 km (6% i snittlutning) på 9:21 och med en effekt av 311W  (5,18W/kg) 12 sekunder snabbare än min förra notering. Det kostade såklart på, men det var meningen. Sedan rullade vi bara lugnt (för mig) ut till fyren där vi fikade och mådde bra. Sedan gasade jag lite i den korta stigningen direkt efter fyren, kändes post-fika-segt och inget jag kommer skriva hem om, fick upp puls iallafall.

Sista körningen blev stigningen tillbaka till första utkiksplatsen, också den körde jag med segt utfall i lördags 3,4 km (5% i snittlutning), nu kändes det bättre, jobbigt som fan såklart men det var också meningen. Belönades med min snabbaste tid upp där också 9:54 hela 39 sekunder snabbare än förra årets bästa notering, effekten låg på 309W (5,15W/kg). Sedan var jag trött och vi rullade bara hem och la oss på stranden och mådde. Strava som vanligt här.

Nu är jag toppladdad med kolhydrater efter en utsökt pizza så om allt vill sig väl blir det Orient, Soller, Puig Major och det där imorgon, en stor dag alltså… Men ni vet ju hur det är med planer…

Kommentera

