Intervallslakt i solen

Skärmavbild 2016-06-29 kl. 07.37.47
Här ser ni mig och Boonen rulla av i sommarkvällen, den ene är stark och jag kan avslöja att det inte var jag ikväll iallafall. Men det finns många starka och träna med just nu, det är vansinnigt kul och nu kan vi ju bara hoppas att flera med mig får styr på tävlandet på landsväg till kommande säsonger. Idag blev det jag, Boonen, Quintana, Ubbebanan, Rob och Flycktaren som ville bli trötta i kant- och motvinden.

Planen för passet var två långa intervaller (tidslängd beroende på väg) följt av 4 x 3′ ett riktigt saftkalas med andra ord. Vi värmde i maklig (?) takt ut till Skultuna där vi skulle köra den första intervallen bort mot Haraker och vägen till Sätrabrunn där plågan skulle upphöra för tillfället. Det gick hyfsat fort och jag kände snabbt att jag fick tungt i kantvinden när jag skulle ta över taktpinnen efter Quintana tagit sina monsterförningar. Ungefär halvväges genom intervallen ville jag mest grina en skvätt när jag skulle upp i front i motvinden, tänkte att det hela skulle gå över när jag fick kom ner och ”återhämta” mig lite. Istället fladdrade jag bara av, en klassisk lövtunn klättrarkropp i kantvinden är aldrig en höjdare. Här hade jag kunnat ta slut helt, men det är skillnaden i år mot tidigare att jag aldrig klappar igenom helt. Tog min egen fart och körde med bra tryck och fart solo och kunde fiska upp Ubbebanan. Helt ärligt kändes det faktiskt bra, nästan stark. Första intervallen i kantvinden 17:25 på 270W (4,5W/kg). Fick lite kort vila innan vi körde nästa, här hade vi mer lättåkt och skydd av skogen från vinden och det var aldrig några problem med att gå med och bidra hela intervallen 13:00 på 224W (3,73W/kg) så ni ser ju att det var mycket lättare.

Nu var vi framme vid festens höjdpunkt 4 x 3′. Det var egentligen bara jag och Quintana som var sugna på dom, Boonen deklarerade att han skulle ligga på hjul och Rob och Ubbebanan drog på ett solotempo sista biten istället. Efter lite missförstånd vid starten på den första så blev det bara jag och Quintana som körde, det blev ju lite jobbigt. Dom sista tre var det mer synkat: 319/309/273/283W blev utfallet och då kan ni ju se att jag mattades rejält mot slutet.

Med förskarven innan träningen fick jag ihop 101 km och 3 h 15 min igår, ni kan ju glutta Strava på det hela som vanligt.

Så det var inte så konstigt att benen var som bly imorse, det blev bara 20 km i morgonsolen på lätta växlar, det är väl för fint att vara sliten?

Kommentera

