Efter regn kommer… intervaller!

Lagom till jag skulle göra mig klar på jobbet inför träningen igår så öppnade sig himlen totalt och det åskade och blixtrade så jag trodde huset skulle rämna. Var tvungen att sitta kvar på jobbet (p g a ösregn och åska) till just innan 18.00 som är tiden för träningen, insåg väl att ingen skulle komma på tanken att träna så jag gjorde mitt eget rejs. Spontanintervaller, eller vägsträckorna fick helt enkelt avgöra längden på intervallerna. Sparkade igång på Rytternevägen och benen kändes tröga vilket wattsiffrorna också indikerade, första intervallen blev 6:48 och jag snittade blygsamma 283W (4,71W/kg). Sedan blev det en väg som inte är så lämpad att ladda hårt på så jag fick återhämta mig lite innan det blev 3′ på 310W (5,16W/kg) vilket är mer i paritet med vad jag önskar av kroppen på kortare intervaller. Efter det fick jag en rätt generös vila innan jag brände av en sista intervall på Vångstavägen, här var känslan rätt bra i benen och det kändes som att kroppen hade acklimatiserat sig till att köra hårt igen 6:29 med 289W i snitt (4,81W/kg) är kanske inte kalas men känslan var bättre. Om jag sedan ser till det faktum att jag höll 270W uppför Sa Calobra (33:20) så inser jag att jag borde kunna ligga på runt 300W på intervaller på 6-10′ så jag har nog tappat lite spets dom senaste veckorna när det inte blivit så strukturerat med intervaller. Tur att det finns lite tid att jobba på det innan CX-cupen. Och en förhoppning om att mitt wattsnitt uppför Sa Calobra nästa år ligger på 280-290W då kommer jag vara nöjd med min vinterträning. Avrundade det korta passet med att späka mig med en backspurt där jag mäktade med att kräma ur mig 446W (7,43W/kg) under 36″. Sedan vinglade jag hem och tvättade cykeln och stoppade tidningspapper i dom dyblöta cykelskorna som så många gånger förr den här våren och sommaren.
Skärmavbild 2016-07-13 kl. 08.46.04
Imorse var det åter höst ute när jag rullade till jobbet i motvinden. Benen kändes som förväntat efter gårdagen dessutom, tesen ”Man mår som man förtjänar” funkar alltså. Det blev iallafall närmare 3 mil ändå. Ikväll är planen att rulla med finaste S en sväng, men det beror väl lite på om sommaren (eller hösten) har uppehåll på agendan, man kan ju hoppas!

Kommentera

