Det där distanspasset i Dalarna då.

Det där distanspasset i Dalarna har fått mig att vila idag. Det var ett sådant pass. Det i kombination med att jag har klämt 21 träningstimmar (61 mil) förra veckan gjorde valet att mest ligga på rygg i solen var enkelt. Men nu vill ni väl veta mer om årets hittills längsta distanspass. Vi blev 10 starka som samlades på Ica Grytan och stuvade in oss i bilarna som förde oss till Gustavs (norr om Säter för er som inte vet).

Väl där rullade vi iväg i medvinden mot Torsång. Det gick riktigt fort där ett tag och milen rullade in snabbt på kontot och innan vi visste ordet
av var vi i Insjön.
13659185_10154322970504395_683435145596155581_n
Den generella uppfattningen bland oss alla var såhär långt att Dalarna innehåll väldigt mycket utförskörningar och inte sällan befann man sig i lite längre körningar utför där farten var över 50 km/h en längre stund (nu är det inte min starkaste gren som lättviktare då jag får veva som få för att hänga med när dom andra frihjular utför). Oavsett vad är det här sällsynt i platta Västmanland där man är glad om man kommer upp i 50 km/h i nå´n lite utförskörning när vinden ligger rätt.
13709807_10154322970594395_2143296737115924015_n
Färden gick via Leksand upp mot idyllen Tällberg där det skulle fikas efter dryga 85 körda kilometer. Det hela avslutades med sprätt och körning uppför den stygga lilla Tällbergsbacken, kände mig ofräscht pigg, en skum känsla. Kunde damma på rätt bra ändå, men det hjälpte föga när Quintana kom farandes dom sista hundra meterna. Fikasugen som få.
Skärmavbild 2016-07-17 kl. 19.26.56
Jag vet att jag tänkte när vi fikade att resan såhär långt hade varit riktigt smärtfri och det kanske inte skulle bli så slitsamt mot slutet. Sånt ska man ALDRIG tänka.

Efter fika satte vi av igen, vi sprätte lite i Hissvålabackarna och sedan började dom flesta bli lite spaka i benen, så lämpligt med 8 mil kvar att cykla. Dessutom började vinden tillta och vara mycket mindre gynnsam, sida-mot nästan hela vägen tillbaka.
13770268_10154322970664395_2641348135270287270_n
Det var väl nästan bara Froome och Quintana som såg någorlunda fräscha ut när vi rullade in i Torsång igen efter 6 h 30 min i sadeln. Därifrån sprätte dom iväg in i vinden, jag hade varit på gnällen sedan vi var i Sundborn men gaskade liv i mig själv och tog några förningar och försökte hålla farten uppe. Sista kilometern till Gustavs kryddades av en brutal motvind rakt i nyllet, bara för att suga det sista ur oss alla. Dom flesta var duktigt slitna när vi stannade vid bilarna och ramlade av cyklarna efter 216,4 km och 6 h 51 min, Strava kan ni se såklart.

Vi kunde ändå summera en fantastisk dag, grymma vägar, vackra omgivningar och mer höjdmeter än vi får i vår platta del av landet. Frågan är bara var alla cyklister i Dalarna är? Tror vi mötte 4 st på nästan sju timmar!?!

Men dagens tips är ändå att ibland prova att slänga cykeln i bilen och åka någon timma bort och starta därifrån och få lite nya vägar. Det är så värt det.

Kommentera

