Säsongens första CX-träning

Skärmavbild 2016-08-04 kl. 21.11.59
Hej på er! Det är väl tur att vissa saker är så kul att man hinner glömma hur jobbigt det är. Att träna och tävla cyclocross är en sådan sak. Ikväll blev jag påmind om bägge sakerna. Det var alltså den första regelrätta cross-träningen mot höstens tävlingar idag. Eftersom det hade vräkt ned med regn hela eftermiddagen så blev var cross-arena: Groopencross så crossig som den kan bli (ty den dränerar rätt bra). Perfekt med andra ord så det inte blir alldeles för lätt heller. Värmde upp från jobbet och rullade runt lite på banan innan och flyttade lite saker som låg i vägen. Sedan drog det ihop sig till själva träningen, vi blev fem starka: undertecknad, Geiger, Nisse, Rob och AK, ett bra gäng. Självklart fick vi solsken och rätt varmt under själva träningen, sånt tajmar man ju bra.

Upplägget var rätt enkelt, 2 x 2 varv full gas helt enkelt. Vi hade tänkt oss jaktstart där den långsammaste går först och så vidare, så får alla ut något av det, jaga eller bli jagad. Nu var det bara Nisse som vill dra tidigare på den första intervallen och resterande skulle köra om jaktstartsordningen inför intervall nummer två. Så drog vi iväg, jag och Geiger fick lucka nästan direkt och pulsen letade sig upp till 180 regionen och gick sedan inte ner förrän jag stannade 16 minuter senare. Då hade jag på varv två lyckats distansera Geiger med tiotalet sekunder och skulle därmed få starta sist på intervall två. Det kändes rätt bra rent tekniskt och jag tyckte nog att jag åkte minst lika bra som jag gjorde i slutet av förra säsongen vilket bådar gott, saknade lite ”snap” i igångdragen och sedan dog jag lite varje gång vi sprang upp för sandbacken, men det gjorde vi nog alla.

Intervall nummer två körde jag iväg sist på och det tog mig ett varv att köra ikapp Geiger som var närmast framför men till sist kunde jag pallra mig förbi samtliga och bli den som fick vila först av alla. Lustigt nog var skillnaden mellan intervall ett och två bara EN ynka sekund 16:17/16:16 så även om det kändes som det gick långsammare på intervall två så var det tydligen inte fallet. Ni kan glutta Strava här om ni vill.

Kul var det, otroligt kul. Och som vanligt en fantastisk stämning och idel glada miner trots att alla kört sig helt fördärvade. Känns skönt att vara igång med specifik träning inför det som ändå är mitt stora mål även denna säsong. Cross is here!

Nu ska jag lägga mig i soffan och kolla ett avsnitt av Strange Things innan det är dags att sova.

Kommentera

