Sluta hata, sluta stressa, börja lev och älska att leva!

13148182_10153552444667548_351456328_o
Vi kan inte blunda för det faktum att det inte existerar längre, vi vet det, men allmänheten vet lever fortfarande i förnekelse. Vad är det jag talar om kanske ni undrar? Jo, cyklisthatet. Det finns, i allra högsta grad. Jag har upplevt det från första parkett men aldrig blivit skadad tack och lov, men det finns, jag lovar. Det är ett ämne jag skrivit om så många gånger förr så kanske är meningslöst att belysa igen, men jag vägrar ge upp hoppet om medmänsklighet och mångfald även på våra vägar.

Det som fick bägaren att rinna över för mig nu var händelsen i Oskarshamn i veckan där en bilist tröttnade på att bli irriterad av att ligga bakom cyklister och bestämde sig för att tvärbromsa framför cyklisterna. Det sluttade med underarmbrott för en av de sju cyklisterna och nyckelbensbrott, tre revben och ett ben i handen för en annan, resterande klarade sig mirakulöst nog oskadda. Om det inte är ett fullt existerande cyklisthat så säg? Bara för att en bilist blev irriterad över att få vänta med sin omkörning några sekunder extra.

Faktum är att många därute gärna bara skulle se cyklister från sin tv-soffa när dom tar hem OS-medaljer och då är dom ju såklart helt fantastiska (cyklisterna alltså). Däremellan ska gärna cykelsporten existera så långt från dom trafikerade vägarna som möjligt. Att sedan både Jenny Rissveds och Emma Johansson tillhör dom cyklister som regelbundet använder landsvägen för sin träning tycks gå gemene man helt förbi. Men vart fjärde år får det gärna bli en OS-medalj – bara ni inte finns!

Om jag skulle nyttja liknande resonemang som bilisten i Oskarshamn skulle jag kunna gå runt och irritera mig på folk med barnvagnar på stan eller i affären som gör att jag inte kan ta mig fram snabbt nog, men det berättigar mig för den sakens skull inte att gå fram och spöa vederbörande, eller kanske spruta på denne med en läskflaska jag har med mig. Jag har aldrig tänkt tanken och skulle aldrig komma på den heller och gissningsvis skulle bilisten i Oskarshamn heller inte göra det. Men bakom ratten på en bil och mot en oskyddad person så är det något som slår slint, det kommer – cyklisthatet! Det måste sluta NU innan någon dör!

Till alla cyklisthatande bilister, nästa gång ni ser ett gäng cyklister längs vägen som tränar och mår bra, tänk er att den person ni håller av allra mest sitter med där, då kanske det inte är lika lätt att hata.

Vägen, landet, världen är till för oss alla och för mångfaldet, det är vad som gör oss fantastiska, för jag vill fortfarande tro gott om oss alla!

Sluta hata, sluta stressa, börja lev och älska att leva!

2 reaktioner på ”Sluta hata, sluta stressa, börja lev och älska att leva!

  1. Ping: Bloggsvepet - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  2. Ping: Bloggsvepet- året som gick - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

Kommentera

