GP Hasse Mård 2016 till handlingarna

God solig morgon på er! Igår var det tävlingspremiär när GP Hasse Mård gick av stapeln vid Hellasgården i Stockholm. Alltid sånt gemyt att träffa alla grymma cross-människor igen. Jag hade med mig Nisse upp, han gjorde 54 år ung tävlingspremiär på cykel med bravur och blev trea i Open Sport Mix-klassen, det var glädjande att se och framför allt kul att höra hans entusiasm efteråt – cross gör sånt med folk.

Själv radade jag upp mig i ett starkt seniorfält med 40 gubbar och elitcyklister, bland annat Henrik Jansson (Falu CK), David Eriksson (Göteborgs CK, som tyvärr DNF:ade p g a cykelstrul) och flera starka. Det i kombination med en snustorr och snabb bana fick mig att inse att det skulle bli åka av. Fick väl starta från andra startled så det var väl bara att förvalta det.
14303899_10155331547427818_1200248652_o
Glada miner innan start från mig och Contis bland annat. Fick för att var mig en bra start och bestämde mig för att ge det så mycket gas att jag inte skulle låta det bli stökigt runt mig vid dom två trånga passagerna tidigt på varvet: stenhällen och avsmalningen hundratalet meter senare. Kom iväg med Ivar Lane (La Chemise CK) på varv ett och körde genom passage på varv ett (av nio) som åtta. Tyvärr tappade jag på Ivar lite vid passagen av stenhällen och gjorde väl ett av loppets misstag där när jag tyckte att jag inte hade kapacitet att jag ikapp honom. Gissningsvis hade jag sprängt mig själv om jag gått med honom, eller inte? Nu följde några solovarv i ett vakuum innan en grupp om tre cyklister (Tony Lind, CK Valhall, Oscar Kumlin, La Chemise CK och starke elitcyklisten på LVG Jesper Johansson, Uppsala CK).
ska%cc%88rmavbild-2016-09-10-kl-08-45-57
Insåg väl att det inte var idé att brassa fullt ställ eftersom dom skulle komma ikapp och jag ville gärna ha kraft för att gå med dom. Sagt och gjort dom kom ikapp och jag beslöt mig för att jag som varit solo i ett gäng varv inte skulle göra något jobb i gruppen. Tror ligan gjorde ett gäng försök att skaka av mig då jag tappade på några partier men jag lyckades alltid slita mig in på hjul igen.
14285042_10155331543972818_308763233_o
Ut på näst sista varvet insåg jag att om jag skulle bli topp-10 som vi rejsade om var jag tvungen att gå ifrån innan löphindret eftersom min artros-påstigningskrycka sinkar mig. Dessutom var löphindret så nära målet.
ska%cc%88rmavbild-2016-09-10-kl-08-45-34
Så ut på sista varvet på rakan innan stenhällen sätter jag in en stöt där jag lämnar rätt mycket kraft i pedalerna. Vänder mig och ser att dom övriga slitit sig med, slår av något och får diktera farten. Gör ett gräv till i ett igångdrag på gräset, hör att dom andra för bita i men dom är kvar. Nu kommer det komma ned till ett avgörande vid löphindret iallafall. Mycket riktigt så får dom några meter på mig, närmast framför mig har jag Jesper men inledningen av målrakan är extremt lös och det är svårt att accelera där och jag inser att jag kommer bli 13:e idag. Egentligen är jag snuskigt nöjd med hur jag körde och jag kände mig stark, förmodligen starkare än någonsin. Nu hoppas jag bara kunna bygga på det till cup-premiären i Göteborg om två veckor.

Behöver jag säga att jag är sliten i benen idag? Så det blir nog rätt lugnt idag. Alla foton i inlägget har Katja tagit. Tack för allt tjoande och pepp från sidan igår från mina underbara klubbkamrater och andra.

En reaktion på ”GP Hasse Mård 2016 till handlingarna

Kommentera

