Lunchlöpte väl lite

Hej på er, en hektisk dag på jobbet om man så säger. Klurade länge på om jag skulle springa iväg till gymet men saker och ting drog ut på tiden så den peppen han ebba av. Eftersom vi har fotbollsträningar och saker ikväll med barnen så ville jag ha träningen avklarad. Då kom jag ihåg vad Rob sa till mig på intervallerna i onsdags när han sprang ikapp mig uppför sandbacken. Han nämnde att han hade sprungit mycket på sistone och tyckte att det spelade in där. Nu ska jag inte springa mycket eller jag ska väl inte springa alls egentligen med min artros men ibland måste man göra uppror mot kroppen.

Sagt och gjort, svidade om och stack iväg längs Svartån. Lustigt det där när huvudet fortfarande kan tro att resten av kroppen är som säsongen 2010, benen påminner mig snabbt om att så inte är fallet. Kroppskompostionen har ändrats en hel del sedan jag gav upp löpningen och började cykla 2012, väger till exempel 6 kg mer än när jag sprang som snabbast. Nu känner jag mig mest som en elefant som lufsar.
ska%cc%88rmavbild-2016-09-13-kl-13-31-59
Hittar ni mig på bilden? Exakt det är jag som är tredje löpare från vänster. Bilden är tagen vid starten på Långlöparnas kväll 2011, säsongen som utöver två VSM-guld (10 000 m och halvmaran) även innebar slutet för löpningen. Tror jag bröt loppet ovan till och med, löpningen klaffade inte och smärtan som tog lång tid att fastslå till artros gjorde det ohållbart att fortsätta. Nu är jag inte bitter för det eftersom det gav mig möjligheten att börja cykla och ärligt om jag idag skulle vara skadefri och kunna springa skulle jag välja cyklingen ändå. Lustigt hur det kan vara. När en dörr stängs öppnas en annan.

Hur som helst idag sprang jag iallafall, det sker väl 2-3 ggr/år och oftast bara för att det är smidigt om jag absolut vill träna. Sedan finns det såklart en underliggande tanke om att det ska göra mig bättre vid löpmomenten i crossandet. Idag tog jag inte den plattaste rundan heller men kunde ändå lufsa runt dom 5,9 kilometerna i 4:46-fart. Den halte kan.

Nu hoppas jag att det inte pajar benen för mycket inför morgondagens cross-intervaller i Gropen.

Kommentera

